Davy turistů, především s dětmi, proudily včera dopoledne z parkovišť ve Zvíkovském Podhradí na hrad Zvíkov. „Proti minulým letům přijíždí mnohem víc lidí. Překvapilo mě, že i v úterý tady bylo přes dvě stě aut, dřív jezdilo v týdnu kolem sta až sto padesáti aut," uvedla brigádnice z parkoviště nad hradem Dominika Koutníková.  

Největší nápor bývá podle ní o víkendech. To tam parkuje až kolem tří set aut. „Myslím si, že je to i kvůli situaci ve světě. Někteří lidé mají strach cestovat do zahraničí. Přijíždí sem ale i spousta cizinců a někteří i s karavany. Nejvíc Holanďané, Němci, Švýcaři a Italové," dodala Dominika Koutníková s tím, že nejčastěji se jedná o celé rodiny nebo prarodiče s vnoučaty.

„Hodně se vyptávají na plavbu parníkem a líbí se jim, že se s ním mohou vydat na Orlík, prohlédnout si zámek a pak se svézt zase zpátky. Dětem se nejvíc líbí pirátské představení s přepadením lodi," připomněla další místní nabídku.  Lidí do hradního areálu míří spousta, ale ne všichni si zaplatí vstup do hradu. Přesto i tady zaznamenali výrazné navýšení počtu zájemců. „V loňském roce jsme touto dobou měli 7942 návštěvníků a dnes je jich už 9582," prozradil včera dopoledne čísla zástupce kastelána Tomáš Kopic.  

Návštěvníci letos mohou vidět v hradním paláci i novou expozici a v galerii výstavu obrazů.

Kromě osobních aut míří na Zvíkov také spousta cyklistů. Hradní areál je plný lidí. Rodiny s dětmi se zastavují u místa, kde si mohou za asistence Elišky Šlemendové z Mladé Boleslavi vyzkoušet lukostřelbu. „Vždycky jsem se sem chtěla podívat, tak jsem tu alespoň pracovně. Je to tady nádherné," podělila se o dojmy. Hodně návštěvníků podle ní přichází už ráno, ale nejvíc pak od 10 do 17 hodin.

Fronty se včera tvořily nejen u vstupu na prohlídku hradu, ale i na toaletách. Ty mnohé příjemně překvapily moderním vybavením a čistotou. Příznivci řemeslných výrobků se pak potěšili tradičními ručními výrobky v obchůdku v dolní hradní bráně.

Zvýšený zájem turistů zaznamenali i jinde.

O české turistické cíle se zajímají lidé i v píseckém informačním centru. „Hodně přijíždějí rodiny s dětmi a ptají se po místech, kam s dětmi vyrazit. Zajímají se o koupání v okolí nebo o památky ve městě. Více se také letos ptají na ubytování i mimo Písek," konstatovala recepční Klára Tíková.
Zahraničních turistů se zatím v Písku víc než obvykle neobjevuje. „Největší nápor ale teprve čekáme během srpna, kdy budou mít v Německu prázdniny. Němci se často ptají například na možnosti rybaření," doplnila Klára Tíková.

Většího zájmu turistů si všímají také v premonstrátském klášteře v Milevsku, národní kulturní památce a nejstarším klášteře na jihu Čech.

Potvrzuje to Olga Černá, hlavní průvodkyně. „Zaznamenali jsme nárůst počtu návštěvníků, a to v červnu i v červenci. Například loni v červenci přišlo 590 lidí, letos je to více, do konce měsíce předpokládáme, že dosáhneme hranice sedmi set návštěvníků," upřesnila Olga Černá. Dodala, že do kláštera jako turisté jezdí lidé, kteří jsou na rekreaci ve Vráži či v Bechyni, ale přijíždějí i lidé například z Tábora, kteří vůbec netušili, že se v Milevsku klášter nachází. Mezi turisty jsou i ti ze zahraničí. Například v úterý si klášter prohlédli Američané.

V klášteře nabízejí dvě prohlídkové trasy – jednu zaměřenou na sakrální stavby a druhou na život premonstrátů. Největší zájem je právě o sakrální památky, ale podle Olgy Černé si hodně lidí volí oba okruhy, aby klášter poznali jako celek.

Také v milevském infocentru, které sídlí na Husově náměstí, se podle místní manažerky cestovního ruchu Miroslavy Houžvičkové návštěvnost zvýšila. Předběžné údaje říkají, že je to oproti stejnému období loni o čtyři procenta. „Nicméně předpokládáme, že toto číslo ještě vzroste, neboť měsíc srpen patří z hlediska návštěvnosti k nejsilnějším měsícům," podotkla Miroslava Houžvičková.

Řada návštěvníků infocentra se jim svěřila, že v tomto roce dávají přednost dovolené v České republice před tou v zahraničí. Toho se snaží nejen milevské instituce využít. „Snažíme se motivovat turisty k návštěvě například prostřednictvím nabídky zvýhodněných turistických balíčků pro rodiny s dětmi, slevové karty Toulavka, zapojením Milevska do prázdninové soutěže ČT Déčko či prezentací města na propagačních cedulích, které jsou umístěny na turisticky frekventovaných místech v Jihočeském kraji, a podobně," dodala manažerka cestovního ruchu v Milevsku.