VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice po sto letech – více cestujících, více vlaků, rychlejší cesta

České Budějovice - Na konci října oslavíme 100. výročí od vzniku republiky. Prakticky ve stejný okamžik vznikly také Československé státní dráhy. Jejich nástupcem v České republice je národní dopravce České dráhy.

17.10.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Čech

Podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se za sto let ukázalo, že Češi železnici mají ve velké oblibě. Už v roce 1921 připadalo na každého Čechoslováka 13 cest podniknutých vlakem a každý na železnici ujel 475 kilometrů. Železnice ale tehdy neměla konkurenci. Auta a autobusy byly vzácností a letecké linky ještě neexistovaly. Ostatně i prezident T. G. Masaryk přijel do nové republiky vlakem a právě přes jižní Čechy. Dodne tuto událost připomíná třeba pamětní deska v Českých Budějovicích.

Podívejme se na to, jak se cestovalo vlaky před téměř 100 lety, když vznikla Československá republika, a dnes.

Přibližně před sto lety, v roce 1921, již byla situace v mladém Československu stabilizována. Železniční doprava tehdy představovala podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jediný moderní obecně dostupný dopravní prostředek. Síť autobusů neexistovala. V provozu bylo jen několik málo začínajících spojů. Vlastní automobil byl nedostižný luxus i pro řadu zámožných osob. V této době bylo v Československu přibližně 3 a půl tisíce osobních vozů. Jeden tak připadal na více než 3 a půl tisíce obyvatel. Ve stejné době zde jezdilo jen něco přes 2 000 nákladních automobilů, přibližně 200 speciálních a kolem 2 000 motocyklů a tříkolek. Dnes je u nás registrováno přes 5,5 milionu osobních automobilů a jeden automobil tak připadá na méně než dva občany. První československá letecká linka byla zavedena až na podzim roku 1923. Železnice tak nesla tíhu prakticky veškerých meziměstských přeprav.

Na trati Praha – České Budějovice jezdily v roce 1921 jen tři dálkové spoje, dnes jich tady jezdí 23 a nesrovnatelná je také rychlost jízdy. V roce 1921 jel rychlík tři a čtvrt hodiny, dnes jsou to u expressu jen dvě hodiny.

Vlakem jezdíme víc a levněji
„V roce 1921 tak využilo služeb železnice 174 milionu lidí, kteří ujeli skoro 6,5 miliardy kilometrů. To představuje přibližně 13 cest na každého občana mladého státu a přibližně 475 kilometrů ujetých vlaky,“ říká Petr Šťáhlavský a dodává, že při srovnání se současností je však třeba vzít v úvahu, že železnice neměla žádnou konkurenci, vzdálenosti napříč Československem byly mnohem větší, ale na druhou stranu představovalo cestování i v „dřevěné“ 3. třídě při běžných platech drahý luxus. Při průměrné mzdě kolem 200 až 300 korun měsíčně, úředník si prý vydělal dokonce 300 až 500 korun měsíčně, stála jízdenka rychlíkem z Prahy do Brna 75 korun. Za průměrnou mzdu tak bylo možné pořídit přibližně jen 3 až 4 cesty, úředník si mohl dovolit dokonce 4 až 6,5 cest mezi oběma městy. Při současné průměrné čisté mzdě 22 až 23 tisíc korun si může občan České republiky pořídit až 100 jízd mezi oběma metropolemi.

„V současnosti přepraví železnice jen na území České republiky 183 milionů osob, které ujedou skoro 9 a půl miliardy kilometrů. To je i navzdory rekordní motorizaci našich domácností přibližně 18 cest na obyvatele a téměř 950 kilometrů na obyvatele, které ve vlaku ujede,“ popisuje současnost Petr Šťáhlavský. Přitom vzdálenosti v rámci České republiky jsou mnohem menší, než tomu bývalo v Československu. Pokud bychom započetli i údaje za Slovensko, byl by počet cestujících přibližně 250 milionů a ti by ujeli vlaky skoro 13 miliard kilometrů.

Rychleji a častěji
Tipněte, o které je to trati? Vyzývá Petr Šťáhlavský a dodává - jezdí na ní jen 3 rychlíky za den a cesta trvá skoro 8 a půl hodiny. Nevíte? Je to spojení Prahy a Bohumína v roce 1921. Do Olomouce nebo Brna to není o mnoho lepší. Prahu a Olomouc za den spojovaly jen 3 páry rychlíků a cesta trvala skoro 6 hodin, mezi Prahou a Brnem jezdily dokonce 4 rychlíky. Cesta mezi oběma městy jim trvala 5 až 5,5 hodiny.

To si dnes asi nikdo nedokáže představit, protože dnes cesta vlaku z Prahy do Olomouce trvá přibližně 2 hodiny (to je přibližně o 3,5 až 4 hodiny méně), do Ostravy méně než 3 hodiny (o více než 5 hodin méně) a do Brna je to 2,5 hodiny (o 2,5 až 3 hodiny méně).

Také četnost spojů je podle Petra Šťáhlavského nesrovnatelná. Z Prahy do Olomouce jezdily krátce po vzniku Československé republiky jen 3 rychlíky denně, zatímco dnes se dostanete jen s Českými drahami 33 vlaky, na Ostravsko jezdily také jen 3 dálkové vlaky, dnes jich je 17 a do Brna lze dnes cestovat dokonce po dvou různých tratích až 32 spoji Českých drah, v roce 1921 tam jezdily jen 4 rychlíky mladičkých ČSD.

Lepší to ale nebylo ani u osobní dopravy. I na dnes frekventovaných tratích v okolí Prahy, kde jezdí zastávkové vlaky každou čtvrthodinu, jezdily osobní vlaky v hodinových i dvouhodinových intervalech. Třeba z Prahy do Kolína jezdilo denně jen 11 osobních vlaků a po jednom vlaku do Jičína, Českého Brodu a po jednom posilovém vlaku v pracovní dny a ve volné dny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem neuvěřitelných 62 zastávkových spojů.

Podobné to bylo i na jiných tratích. Z Prahy do Benešova jezdilo jen 9 osobních vlaků s dřevěnými lavicemi za den a několik posilových víkendových vlaků. Doba jízdy byla 2 hodiny. V současnosti vyjíždí v pracovní dny z Prahy tímto směrem 64 regionálních spojů s klimatizovanými vozy, které trať projedou za poloviční čas, za jednu hodinu.

Autor: Edwin Otta

17.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 14 240 Kč Vedoucí provozu stravovacích, ubytovacích a dalších zařízení VEDOUCÍ ŠKOLNÍHO STRAVOVÁNÍ. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14240 kč, mzda max. 21470 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Uchazeč musí předložit "Výpis z rejstříku trestů", doklad o vzdělání a další dokumenty potřebné k uzavření PS. , Zaměstnavatel upřednostní uchazeče s požadovaným a vyšším vzděláním a případnou praxí ve školském zařízení. , Požadavek vzdělání: samozřejmostí by mělo být vzdělání v oboru společného stravování., Náplní práce je komplexní organizační zajištění práce při výrobě jídel spojené s hmotnou odpovědností, stanovuje a provádí technologické postupy a kalkulace při stanovování a zajišťování správnosti gastronomické skladby jídel racionální výživy. Odpovídá za provoz a plynulý chod školní jídelny.., Hrubá mzda 14 240 - 21 470,-Kč + příplatky., Pracovní doba PO-Pá od 7 do 15 hodin, příp. dle potřeby a akcí pořádaných dětským domovem., První kontakt: Mgr. Ladislav Klíma: 382200265, 775322590 nebo ddpisek@volny.cz, lad.klima@centrum.cz. Pracoviště: Dětský domov, mateřská škola, základní škola a praktická škola, písek, šobrova 111, Šobrova, č.p. 111, 397 01 Písek 1. Informace: Ladislav Klíma, +420 382 200 265. Výroba - Výroba Montážní dělník 14 500 Kč Montážní dělníci elektronických zařízení OPERÁTOR/KA VÝROBY KABELOVÉ KONFEKCE. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplň práce - výroba kabelové konfekce, pájení, práce v čistém, bezprašném prostředí, - práce vhodná spíše pro ženy!!!!, Požadavky - dobrý zrak, zručnost, pečlivost, spolehlivost, trpělivost, Minimální vzdělání - výuční list. Předchozí praxe ve stejném či příbuzném oboru výhodou. , Zaměstnanecké výhody - stravenky, placené přestávky, čtvrtletní prémie, náborový příspěvek po ukončení zkušební doby až 5 000,- Kč, Pracovní doba - jednosměnný provoz, obvykle od 7 - 15,30 hod, Bližší informace o firmě naleznete na www.pewtronic.com. Pracoviště: Pewtronic s.r.o., Pod Portyčskými skalami, č.p. 465, 397 01 Písek 1. Informace: Kristýna Poláčková, +420 382 201 925. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci ASISTENT/KA LOGISTIKY A DOPRAVY. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , - administrativní činnost, - příprava podkladů pro dispečery nákladní dopravy, příprava podkladů a zpracování mezd řidičů nákladní dopravy, komunikace s obchodními partnery, Požadujeme:, - dobrá znalost NJ a práce na PC (MS Excel), pečlivost, samostatnost, ŘP sk. B , uvítáme: praxi v oboru, flexibilitu, komunikativnost, spolehlivost, pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení, Kontakt: meininger@piseckalesni.cz. Pracoviště: 1. písecká lesní a dřevařská, a.s., 397 01 Písek 1. Informace: Jana Meininger, . Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů OPERÁTOR/KA VÝROBY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: CIZ, Náplň práce: montáž dílů, obsluha výrobních strojů (lisů), vizuální kontrola dílů., Požadavky: manuální zručnost, dobrý zdravotní stav, fyzická zdatnost, Nabízíme: 5 týdnů dovolené, stravenky, zajištěné ubytování., Vhodné i pro absolventy., První kontakt: pí. Markéta Soukupová tel. 606 774 081, email: marketa.soukupova@agenturatriangle.cz nebo osobně na pobočce agentury: Velké náměstí 27/19, Písek - (budova Komerční banky - 2. patro). Pracoviště: Triangle recruitment cz s. r. o. - interplex precision engineering czech republic s.r.o., Za Pazdernou, č.p. 1531, 397 01 Písek 1. Informace: Markéta Soukupová, +420 606 774 081.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Cizinec usedl za volant, i když měl zákaz řízení

Štěpán Bigas (vlevo) a Martin Soběslavský ze SOŠZ a SOU Český Krumlov.
8

Titul Truhlář roku zůstal v Českém Krumlově

Škulina přispěl k vítězství na Lokomotivě gólem

Suché Vrbné - Fotbalisté Semic zvítězili v prvním kole I. A třídy v Suchém Vrbném nad Lokomotivou České Budějovice 2:0. Branky hostů vstřelili Martin Císařovský a Martin Škulina. Druhý jmenovaný odpovídal na otázky Deníku.

Cválající koně a tóny loveckých fanfár byly ozdobou zámeckého parku

Červený Dvůr - Vrátit na chvíli lesk zámeckému parku a upozornit veřejnost na unikátní památku, i to je cílem pořadatelů Hubertovy jízdy v Červeném Dvoře.

Podzim zakončili fotbalisté Semic vítězně

České Budějovice – Vítězně zakončili podzim fotbalisté Semic. V posledním podzimní kole I. A třídy vyhráli na hřišti Lokomotivy České Budějovice 2:0, i když to dlouho na takový výsledek nevypadalo. 

Funkci starostky Tálína obhájila Jana Študentová

Tálín – Ve funkci starostky obce Tálín pokračuje Jana Študentová. Místostarostou se stal Tomáš Sládek. Oba budou v neuvolněné funkci.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT