Vodné a stočné v Písku příští rok mírně podraží. Za kubík vody zákazníci nově zaplatí 98,19 koruny bez DPH, tedy o 3,85 koruny více než letos. Meziroční nárůst ceny činí čtyři procenta, jak uvedla místostarostka Písku Petra Trambová při čtvrtečním projednávání materiálu na zasedání zastupitelů. Navýšení podle ní mohlo být až o deset procent, město se však přiklonilo k méně zásadnímu zdražení.

Výše vodného za jeden metr krychlový vody bude 59,09 koruny bez DPH, to je meziročně o 4,54 koruny více. Cena stočného klesne o 0,69 koruny na 39,10 koruny bez DPH. I po mírném zdražení patří podle jednatele Vodárenské správy Písek Romana Honzíka vodné a stočné v Písku k nejnižším v republice. „Podle předpovědí odborníků v oblasti vodárenství se v celorepublikovém měřítku očekává nárůst poplatků za vodné a stočné až o 25 procent. Cenu ovlivňuje nejen vysoká inflace, ale i vysoké náklady na výrobu a čištění vody i výdaje do modernizace vodohospodářské infrastruktury,“ vysvětlil.

Parkoviště na Výstavišti v Písku.
Písek zdraží roční karty, klasické parkování ne. Rozšíří se ale placená stání

V souvislosti s projednávaným bodem poukázal během diskuze zastupitel Miroslav Krejča na novou čistírnu odpadních vod, kterou bude muset Písek v blízké době vystavět. „Jedná se o jednu z nejzásadnějších a nejdražších akcí města a přijde mi, že se to pořád upozaďuje," poznamenal. Starosta Michal Čapek ujistil, že město na přípravě akce pracuje. V současné době běží výběrové řízení na projektovou dokumentaci.

Nájemné pro provozovatele vodohospodářské infrastruktury, kterým je firma ČEVAK, se příští rok zvýší o 3,7 milionu na 58 milionů korun bez DPH. Výše navrženého nájemného je ve shodě s aktualizovaným plánem financování obnovy vodovodů a kanalizací v Písku.

Cestování MHD nezdraží

Na rozdíl od vodného a stočného zůstává pro příští rok stejná cena jízdného v MHD. Za plnocennou jízdenku uhrazenou u řidiče platební kartou zaplatí cestující 12 korun, při platbě v hotovosti 20 korun. Zdražovat se nebudou ani časové kupony, měsíční jízdenka bude i nadále stát 260 korun a roční jízdenka pro seniory a cestující od 6 do 26 let vyjde i příští rok na 100 korun. Jízdné zůstane stejné, i když město bude příští rok na provoz MHD doplácet více než 13,2 milionu korun, jak uvedl místostarosta Josef Soumar.

Celkové náklady na provoz městské hromadné dopravy, kterou pro Písek zajišťuje společnost ČSAD Autobusy České Budějovice, by měly v roce 2024 dosáhnout téměř 16,2 milionu korun. Letos to bylo 21 milionů korun. „Město provozovateli hradí provozní ztrátu," vysvětlil místostarosta s tím, že město má v plánu vypsat výběrové řízení na provozovatele MHD. „Díky tomu bychom měli prolomit roční limit najetých kilometrů, který je v současnosti 300 tisíc. Kvůli tomu není v podstatě možné zavedení nové linky bez zrušení jiné, zvýšení frekvence určitých spojů či zavedení nových zastávek,“ poznamenal Josef Soumar.

Daň z nemovitosti se v Písku výrazně zvýší.
Daň z nemovitosti se pro příští rok v Písku zvýší. Navrhované zrušení neprošlo

V listopadu rada města odsouhlasila vypsání výběrového řízení na administrátora veřejné zakázky na provozovatele MHD, který výběrové řízení připraví tak, aby jej bylo možné bez problému vypsat. „Jedná se o velmi složitou zakázku, je důležité mít ji zpracovanou odborníky na dopravu či právo. Tyto zakázky totiž velmi často kvůli velkému konkurenčnímu boji končí u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a tomu bychom se chtěli vyhnout,“ vysvětlil místostarosta.

V současnosti má město zpracovaný dokument Standardy kvality MHD Písek, který bude jedním z podkladů pro vytvoření veřejné zakázky na nového provozovatele městské hromadné dopravy. „Očekávám, že příští rok bude veřejná zakázka zpracována a vypsána. Dopravce by mohl být vysoutěžen i odsouhlasen ještě v roce 2024 nebo 2025. S provozováním by vzhledem k roční výpovědní lhůtě se současným dopravcem mohl začít od ledna 2027,“ doplnil místostarosta s tím, že jezdit bude již podle nových standardů, nově nastavenými linkami s novými zastávkami.