Obyvatelé Milína v těchto dnech netrpělivě očekávají zklidnění dopravy v jejich obci, odkud se provoz po několika měsících vrátí zpět na dálnici. Neméně se těší řidiči cestující z Písku do Prahy, kteří budou od konce listopadu jezdit po nově dokončeném úseku.

Takto to na staveništi vypadalo začátkem listopadu.

Jak uvedlo sdružení Via Salis ve svém pravidelném newsletteru, do konce letošního roku má být hotovo téměř osmdesát procent veškerých prací. „Závěr třetí stavební sezony je ve znamení dosud největšího nasazení lidí i techniky,“ poznamenal generální ředitel Via Salis Christian Biegert. Mostní konstrukce, kterých je na stavbě kolem čtyřiceti, budou do konce roku ve fázi hrubých staveb.

V současné době už se pracuje také na stavbě dálničních odpočívek u Krsic a operačního centra u křižovatky Lety. Co se týče odpočívek, rozjely se zemní práce, které budou ale pokračovat z větší části až na jaře. V květnu příštího roku pak má začít stavba samotné čerpací stanice. A která to bude? „Vítězem výběrového řízení se stala společnost Shell. Předložila projekt, který koresponduje s naším záměrem budovat dálnici ve špičkové kvalitě, s nejmodernějším technologickým vybavením a zároveň s respektem k životnímu prostředí,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Úsek za Skalkou.
Stavba dálnice D4 je v polovině. Část úseku u Milína otevře už na podzim

V místě vzniknou dvě protilehlé odpočívky, které nabídnou kompletní zázemí pro odpočinek řidičů a celkem 246 parkovacích míst. Na obou stranách budou stát čerpací stanice se zázemím, bude zde restaurace Burger King, občerstvení, toalety, přebalovací pulty pro nejmenší děti, ale i sprchy. Na každé straně vznikne také osm nabíjecích stanic pro elektromobily. Chybět nebudou relaxační zóny s lavičkami, herním prostorem pro děti a stoly se sezením. K dispozici bude též bezplatná Wi-Fi.

Přes zimu se práce na dostavbě dálnice přizpůsobí klimatickým podmínkám. Na jaře začne čtvrtá a poslední stavební sezona.

Stavba dálnice začala v červnu 2021. Zahrnuje 32 kilometrů nového úseku dálnice D4 z Hájů do Mirotic plus opravu stávajících šestnácti kilometrů uvedených do provozu mezi lety 2004 a 2017, které bude mít zhotovitel stejně jako novou dálnici příštích 25 let ve své správě. Nová D4 vzniká formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Projekt dostavby D4 má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis. Provoz a údržbu na existujících téměř 16 kilometrech obstarává ve speciálním režimu společnost Via Salis Operations, vlastněná ze 100 % VINCI Highways. Stavba za zhruba deset miliard korun bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.