Paradoxem je, že ani jeho historická unikátnost nemohla současný technický stav pozitivně ovlivnit. V roce 2009 byl kvůli špatnému technickému stavu na most zakázán vjezd kamionům nad 13 tun s tím, že bude následovat rozsáhlá rekonstrukce. Ta se však od té doby stále odkládala. Naposledy to bylo kvůli neustálému odvolávání stavební firmy, která neuspěla ve výběrovém řízení na provedení rekonstrukce. Konečné stanovisko padlo až nedávno. „Na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v Brně byl Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) ČR vyzván vítězný uchazeč k předložení smlouvy k podpisu. Předpokládáme předání staveniště a zahájení stavebních prací v polovině letošního roku," řekla tisková mluvčí ŘSD ČR Nina Ledvinová.

Výročí
27. 4. 1967 – Žďákovský most uveden do provozu. Tehdy to byl největší jednoobloukový ocelový most na světě a dodnes je nejvyšším mostem v ČR (90 metrů) Stavba byla zahájena v roce 1957.

Lidem kolem přehrady však informace o uzavírce mostu, která bude nutná, chybí. „Asi před měsícem jsem se obrátil na ministra dopravy, aby mi řekl konkrétní stanovisko, co s mostem bude. Odpověděl mi jen, že tento rok bude most opraven, ale pořád nevím, jak mám informovat lidi. Někteří jezdí přes most do práce," uvedl starosta Kostelce nad Vltavou Pavel Kosík. Od ŘSD nedostal zprávu ani on, ani starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára. Ten se o započetí prací dozvěděl od stavbyvedoucího vybrané firmy.

Starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára žádné oficiální stanovisko o opravě Žďákovského mostu dosud nedostal. „Oslovil mě jen stavbyvedoucí firmy COLAS, se kterým jsme měli ve středu předběžnou schůzku na mostě. V terénu jsme projednávali provozní věci související se zajištěním rekonstrukce," uvedl Jan Mára. Podle jeho informací by firma chtěla začít s rekonstrukcí od června. Termín však zatím stále není zcela jistý.

Pro místní lidi by to znamenalo, že by se za měsíc přes most už nemuseli dostat. „Práce budou zahájeny na mostním svršku za úplné uzavírky, která by měla trvat do konce roku. Na most byl zpracován diagnostický průzkum, který potvrdil navržený rozsah prací. Znamená to, že při opravě bude odstraněn kompletně svršek mostu, proto bude most uzavřený i pro chodce," potvrdila tisková mluvčí ŘSD ČR Nina Ledvinová.

Pro ty, kteří využívají cestu přes most každodenně pro jízdu autem nebo na kole, to bude znamenat, že se jejich cesta výrazně prodlouží. „Z Kostelce jezdí na Orlík do práce vedoucí Jednoty. Cesta se jí hodně prodraží, protože bude muset jezdit z Kostelce přes Sobědraž, kolem Kučeře, Zvíkovského Podhradí a Varvažova přes Nevězice a Probulov a odpoledne zase naopak. Pro lidi, kteří jezdí do Milevska, to už tak velká zajížďka nebude," vysvětlil Jan Mára. Jeho slova potvrdil i starosta Kostelce nad Vltavou Pavel Kosík: „Lidí, kteří jezdí z Kostelce do práce na Orlík a do jeho okolí, a také těch, kteří jezdí z druhé strany sem, je více. Zlobí mě, že jim nemohu podat žádné přesné informace, aby se mohli včas na změnu připravit."

Podle Jana Máry nedostaly dosud žádné informace ani další dotčené obce a firmy. Odklon dopravy se docela určitě dotkne také například Čimelic. Tam bude podle původních plánů svedena doprava na Prahu už od Milevska.

Vzpomínky

Na 27. dubna roku 1967, kdy byl Žďákovský most uvedený slavnostně do provozu, vzpomíná dodnes Vlasta Řežábková z Hájku u Vesce. Na velkou slávu se tehdy jeli podívat s koňským povozem s pracovníky kovářovského zemědělského družstva.

Některé její kolegyně z povozu sestoupily ještě před mostem a prý celé vyděšené se bály vstoupit i na jeho kraj se strachem z jeho výšky a z toho, že se most zřítí. Na most pak vjela na povozu s kolegou za velké slávy jen ona a dodnes je to pro ni nezapomenutelný zážitek.

Byli totiž první, kdo přes nově otevřený most přejeli.