Kdo jede na trase Třeboň – Písek autem, toho čeká největší zdržení, než se proplete Českými Budějovicemi přes přetíženou Strakonickou ulici.

Strakonická patří mezi nejfrekventovanější ulice města. A kapacitně přestává stačit. Slouží totiž nejen tranzitní dopravě, ale také k cestě obyvatel velkých sídlišť na levém břehu Vltavy jinam do města.

Aby se Strakonická zbavila tranzitní zátěže připravuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) na severu jihočeské metropole novou komunikaci – Severní spojku. Má vést územím, kde jsou dnes jen louky a pole mezi čtvrtí Kněžské Dvory a kruhovou křižovatkou u Globusu. Součástí nové silnice mají být podle Adama Kolouška z tiskového oddělení ŘSD třeba i mosty přes Vltavu nebo přes Dobrovodskou stoku.

Aktuálně je projekt ve fázi územního řízení, které je předstupněm stavebního povolení. A územní rozhodnutí nyní posvětil Krajský úřad Jihočeského kraje. Zamítl totiž odvolání proti územnímu rozhodnutí. „Rozhodnutí nabyde právní moci jeho doručením hlavním účastníkům řízení a odvolatelům. Proti rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje se nelze dále odvolat,“ uvedla tisková mluvčí úřadu Hana Brožková.

Zdroj: Youtube

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla nyní mohou přípravy pokročit do fáze, kdy se začne chystat dokumentace pro žádost o stavební povolení.

Řada jihočeských řidičů zná z vlastní zkušenosti v Českých Budějovicích Okružní ulici s velkou kruhovou křižovatkou na výpadovce na Lišov nebo kruhovou křižovatku u Globusu na výpadovce na Písek. Není vyloučeno, že už za pár let dostanou obě křižovatky novou podobu při stavbě takzvané Severní spojky, kterou připravuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD).

Z kapacitních důvodů se totiž uvažuje například o tom, že by se křižovatka u Globusu mohla změnit na turbookružní. V Okružní ulici by zase měly přibýt směrem k Pražské třídě další pruhy, aby se komunikace vyrovnala s tím, že se stane náhradou za dnešní Strakonickou.

Podle Adama Kolouška z tiskového oddělení českobudějovické pobočky ŘSD bude Severní spojka měřit 2,5 kilometru a předpokládaná cena je přibližně dvě miliardy korun.

Ilustrační foto.
Sousedé "zbohatli" na koroně - neměli za co utrácet

Nová komunikace má přinést největší změny do průmyslové zóny v Kněžských Dvorech. Železniční trať totiž bude podjíždět a stavět se kvůli tomu bude podjezd místo současného úrovňového křížení se závorami. S novým podjezdem bude souviset i vznik opěrných zdí, které budou vést od železnice směrem k Pražské třídě i na druhou stranu směrem k areálu firmy BOSCH. V ulici Roberta Bosche je navržena nová světelně řízená křižovatka a u křižovatky podchod pro pěší pro přístup zaměstnanců firmy k parkovišti.

Severní spojka se pak vydá přes nynější pole a louky ke Globusu. Přes řeku Vltavu je třeba navržen most o délce 335 metrů, další pak povedou přes Dobrovodskou stoku nebo Suchomelskou ulici.

Severní spojka má být severním obchvatem Českých Budějovic. Už dnes se staví na východě jihočeské metropole dálnice D3 a na tu má navázat Jižní spojka, která už se rýsuje v polích mezi Včelnou a Roudným. Hlavní tranzitní dopravní proudy by tak byla odvedeny mimo České Budějovice.

Severní spojka by měla podle předpokladů ŘSD získat stavební povolení v roce 2022, o rok později se počítá s výběrem dodavatele a zahájení stavby v roce 2024. První řidiči mají novou silnici využít v roce 2027.