Kdo jede na trase Třeboň – Písek autem, toho čeká největší zdržení, než se proplete Českými Budějovicemi přes přetíženou Strakonickou ulici.
Strakonická patří mezi nejfrekventovanější ulice města. A kapacitně přestává stačit. Slouží totiž nejen tranzitní dopravě, ale také k cestě obyvatel velkých sídlišť na levém břehu Vltavy jinam do města.
Aby se Strakonická zbavila tranzitní zátěže připravuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) na severu jihočeské metropole novou komunikaci – Severní spojku. Má vést územím, kde jsou dnes jen louky a pole mezi čtvrtí Kněžské Dvory a kruhovou křižovatkou u Globusu. Součástí nové silnice mají být podle Adama Kolouška z tiskového oddělení ŘSD třeba i mosty přes Vltavu nebo přes Dobrovodskou stoku.
Aktuálně je projekt ve fázi územního řízení, které je předstupněm stavebního povolení. A územní rozhodnutí nyní posvětil Krajský úřad Jihočeského kraje. Zamítl totiž odvolání proti územnímu rozhodnutí. „Rozhodnutí nabyde právní moci jeho doručením hlavním účastníkům řízení a odvolatelům. Proti rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje se nelze dále odvolat,“ uvedla tisková mluvčí úřadu Hana Brožková.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla nyní mohou přípravy pokročit do fáze, kdy se začne chystat dokumentace pro žádost o stavební povolení.
Řada jihočeských řidičů zná z vlastní zkušenosti v Českých Budějovicích Okružní ulici s velkou kruhovou křižovatkou na výpadovce na Lišov nebo kruhovou křižovatku u Globusu na výpadovce na Písek. Není vyloučeno, že už za pár let dostanou obě křižovatky novou podobu při stavbě takzvané Severní spojky, kterou připravuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD).
Z kapacitních důvodů se totiž uvažuje například o tom, že by se křižovatka u Globusu mohla změnit na turbookružní. V Okružní ulici by zase měly přibýt směrem k Pražské třídě další pruhy, aby se komunikace vyrovnala s tím, že se stane náhradou za dnešní Strakonickou.
Podle Adama Kolouška z tiskového oddělení českobudějovické pobočky ŘSD bude Severní spojka měřit 2,5 kilometru a předpokládaná cena je přibližně dvě miliardy korun.
Nová komunikace má přinést největší změny do průmyslové zóny v Kněžských Dvorech. Železniční trať totiž bude podjíždět a stavět se kvůli tomu bude podjezd místo současného úrovňového křížení se závorami. S novým podjezdem bude souviset i vznik opěrných zdí, které budou vést od železnice směrem k Pražské třídě i na druhou stranu směrem k areálu firmy BOSCH. V ulici Roberta Bosche je navržena nová světelně řízená křižovatka a u křižovatky podchod pro pěší pro přístup zaměstnanců firmy k parkovišti.
Severní spojka se pak vydá přes nynější pole a louky ke Globusu. Přes řeku Vltavu je třeba navržen most o délce 335 metrů, další pak povedou přes Dobrovodskou stoku nebo Suchomelskou ulici.
Severní spojka má být severním obchvatem Českých Budějovic. Už dnes se staví na východě jihočeské metropole dálnice D3 a na tu má navázat Jižní spojka, která už se rýsuje v polích mezi Včelnou a Roudným. Hlavní tranzitní dopravní proudy by tak byla odvedeny mimo České Budějovice.
Severní spojka by měla podle předpokladů ŘSD získat stavební povolení v roce 2022, o rok později se počítá s výběrem dodavatele a zahájení stavby v roce 2024. První řidiči mají novou silnici využít v roce 2027.