K tomu, aby městská hromadná doprava byla rentabilní, muselo  by všemi spoji jezdit v průměru více než 25 cestujících. V Písku však je pod hranicí rentability téměř 85 procent spojů, protože jimi jezdí málo cestujících.

Rozbor  vytíženosti  městské hromadné dopravy připravil pro radu města její provozovatel, kterým je společnost ČSAD Autobusy České Budějovice.
Řidič sám jezdí v průměru na téměř čtyřech procentech  spojů. Méně než tři cestující  vozí 17 procent autobusů.   

  Při současných nákladech na  každý  ujetý kilometr a při průměrné délce spoje 7,2 kilometru se nelze dostat na hranici rentability, pokud každým spojem necestuje v průměru pětadvacet lidí.

„To platí pouze za předpokladu, že by cestující nevyužívali žádné slevy. Všechny zvýhodněné tarify jako roční jízdné pro seniory, poloviční jízdné pro žáky a studenty i časové kupony ztrátu ještě zvyšují," uvádí se v rozboru  provozovatele písecké MHD.

Na základě zjištěných skutečností připravil dopravce návrh na redukci jízdních řádů MHD. Šlo hlavně o omezení četnosti málo využívaných spojů, což  by mělo  snížit počet najetých kilometrů o téměř 24 500.

Doporučení na optimalizaci dopravní obslužnosti obsahuje zrušení 24 nejméně vytížených spojů, další se omezují na dny školního vyučování, na druhé straně by mohlo být zavedeno  jedenáct nových.
Materiál byl informační, proto ho radní vzali na vědomí a nepřijali žádné usnesení.

„Městská hromadná doprava zřejmě nikdy nebude úplně rentabilní, jde o službu lidem. Na  druhé straně nelze ztráty přehlížet. V letošním rozpočtu máme na dotaci MHD vyčleněno 6,5 milionu korun a smlouva se společností ČSAD Autobusy České Budějovice je na 300 tisíc ujetých kilometrů," uvedl po jednání rady starosta Ondřej Veselý.

Procento spojů:
méně než 1 cestující 3,7 %
méně než 2 cestující 11,6 %
méně než 3 cestující 16,7 %
méně než 5 cestujících 28,8 %
méně než 10 cestujících 54,4 %
méně než 25 cestujících 84,7 %
Zdroj: ČSAD České Budějovice


méně než 1 cestující ⋌3,7 %
méně než 2 cestující ⋌11,6 %
méně než 3 cestující ⋌16,7 %
méně než 5 cestujících ⋌28,8 %
méně než 10 cestujících ⋌54,4 %
méně než 25 cestujících ⋌84,7 %
⋌Zdroj: ČSAD České Budějovice