Případů, které policisté odhalili, je oproti loňsku až o 75 procent více. Řidiči problematických vozidel by si podle policie měli uvědomit, že na silnicích neohrožují jen sebe, ale i ostatní šoféry. Navíc mohou přijít o papíry.
Ve špatném technickém stavu jsou často i auta, která mají platnou technickou kontrolu. Speciálně vyškolení policisté při prohlídce vozidla, které nesplňuje podmínky provozu na pozemní komunikaci, s řidičem na místě zahájí takzvanou technickou silniční kontrolu.
„Ta spočívá v kontrole vozidla a následném vyplnění dokladu o provedené technické silniční kontrole, kam jsou vyplněny všechny zjištěné závady kontrolovaného vozidla. Věc poté policisté oznámí příslušnému správnímu orgánu k projednání,“ přiblížila další postup jindřichohradecká policejní mluvčí Věra Mžiková.
Řidičům přitom hrozí za tento přestupek pokuta do 10 000 korun a zákaz řízení všech motorových vozidel na dobu od šesti do dvanácti měsíců. „Policisté při kontrole vozidla, které nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, mohou zároveň řidiče vyzvat k přejetí do nejbližší stanice technické kontroly, což bývá nejčastěji v případech, kdy řidič s výsledky technické silniční kontroly nesouhlasí,“ dodala mluvčí policie. Jen za minulý měsíc odhalili policisté při kontrolách v okrese Jindřichův Hradec dvacítku aut v nevyhovujícím stavu.
Situace se zřejmě hned tak nezlepší. Český vozový park totiž rok od roku stárne. Podle údajů Svazu dovozců automobilů dosáhla auta v Česku v roce 2022 průměrného stáří 15,93 let, což je téměř o 4 roky víc než je průměr v Evropské unii. Problémem je nedostatek mladých ojetin na trhu a zároveň stáří dovážených vozidel. Téměř 53 procent všech loni dovezených osobáků bylo starší než 10 let a téměř 24 procent dokonce starší 15 let.