„Pokud jedu po čtyřproudé komunikaci, je to celkem bez problémů. Daleko horší je to na dvouproudové silnici, kde se kamiony předjíždějí jen velmi obtížně. Proto se nemůžu dočkat dokončení celé rychlostní komunikace, ale pořád se to odkládá," posteskl si Marek Douša, který nejméně jednou týdně absolvuje cestu z Příbrami na Strážný a do Německa.
Stejně netrpěliví jsou i další řidiči. Slibně rozjetá stavba rychlostní komunikace (R4) se pořádně zadrhla na území Jihočeského a Středočeského kraje. „Motoristé se už dočkají, na jaře se začne budovat komunikace v lokalitě Skalka včetně obchvatu Dubence. V příštím roce by měla být zahájena stavba mimoúrovňového křížení u obce Lety, což je místo častých dopravních komplikací a bezpečnostních rizik," informoval po jednání neformální pracovní skupiny pro R4 písecký zastupitel Miroslav Krejča (Písecký patrioti).
V březnu se má uskutečnit jednání u ministra dopravy Dana Ťoka iniciované jihočeským poslancem Romanem Kubíčkem (ANO 2011). „Písečtí chtějí ministra požádat, aby kromě obchvatu Dubence byla ještě letos vysoutěžena křižovatka Lety, která má už tři roky platné stavební povolení," doplnil radní Písku Luboš Průša (Jihočeši 2012).
Dosud nedostavěná část R4 je rozdělena do tří úseků.
křižovatka Lety
Dopravně nebezpečnou je křižovatka dvou páteřních komunikací u obce Lety, kudy v průměru za 24 hodin projede
směrem
od Prahy - 11 000 aut
od Písku - 10 000 aut
od Letů - 2700 aut
od Mirovic - 3400 aut
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Nové křížení u Letů má platné stavební povolení
Písek – Dopravní spojení Písecka, ale také Strakonicka a Prachaticka se Středočeským krajem a hlavně s Prahou mělo být již několik let rychlejší a bezpečnější. Stavba rychlostní komunikace R4 však nepokračuje tak rychlým tempem, jako začala, a to i přesto, že ji Jihočeský kraj označoval vedle dálnice D3 za dopravní prioritu.
Poslední dokončený úsek R4 byla část navazující na mimoúrovňové křížení (otevřené 19. listopadu 2007) a vedoucí od Třebkova k Miroticím, konkrétně k odbočce na Radobytce. Tudy se řidiči poprvé projeli v roce 2010 a od té doby byl kolem R4 celkem klid.
Až vloni a zejména letos se stojaté vody hnuly. „Za zásadní úspěch považujeme, že nová takzvaná tahová ekonomika potvrdila ekonomickou oprávněnost stavby R4 a návratnost těchto velkých investic," uvedl písecký zastupitel Miroslav Krejča, který se tento týden zúčastnil jednání neformální pracovní skupiny k R4. Je to součást Sdružení pro výstavbu D3 a R4. „Je chybou, že město Písek nedelegovalo do orgánů sdružení zástupce. Jednání se tedy účastníme pouze jako hosté," dodal Krejča.
Předsedou sdružení je Petr Eybert, senátor za ODS a starosta Chýnova. „Je velkou pomocí, že zastupitelstva obcí na trasách D3 a R4 ve výrazné většině stavby podporují a ve svých územních plánech na ně vymezily plochy a chrání je před zástavbou," zdůraznil Pavel Eybert.
V první polovině letošního roku mají začít práce v části pracovně nazvané Skalka, jež naváže na čtyřpruh od Prahy. Řidiči potom už mimo jiné nemusí absolvovat nepříjemný sjezd a stoupání okolo hald u bývalých dolů.
Potom by měla přijít na řadu mimoúrovňová křižovatka u obce Lety, jejíž výstavba odstraní velmi nebezpečné místo, kde i přes zpomalovací pruhy a svislé dopravní značení dochází k častým nehodám. Po dokončení této křižovatky zůstanou na území Písecka už jen dva nedokončené úseky: Lety – Čimelice a Čimelice – Mirotice.
Rychlostní komunikace, a nejen R4, má ještě také určitý legislativní zádrhel. V Poslanecké sněmovně je v současné době návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Pokud bude schválena, přestane ke konci roku existovat kategorie rychlostních komunikací.
inisterstvo dopravy by potom mělo rozhodnout, které z těchto komunikací povýší na dálnice druhé kategorie nebo poníží na silnice I. třídy. „Bude se tedy hrát také o naší erčtyřku. Připravujeme interpelaci," připomněl Miroslav Krejča.
O komunikaci R4
- Rychlostní silnice R4 je součástí silničního tahu I. třídy č. 4 z Prahy přes Příbram, Strakonice a Strážný na hranice s Německem, kde naváže na silnici č. 12 do bavorského Pasova.
- Počátky výstavby čtyřpruhové silnice I/4 jsou datovány do 50. let 20. století v souvislosti s výstavbou výpadové silnice ze Smíchova na jih.
- Délka R4 je celkem 85,6 km. Z toho na území Prahy je 5,4 km, ve Středočeském kraji 57,4 km a v Jihočeském kraji 22,7 km.