Měřit se má zatížitelnost podchodu, následovat má diagnostický průzkum a posléze vznikne i projekt na rekonstrukci. Dokud nedojde k opravě, zůstane prostor veřejnosti nepřístupný především kvůli bezpečnosti.

Současný provizorní zátaras, který zajistila Správa domů, je podle vedení města dočasnou záležitostí. Na začátku listopadu má nevzhledné plechové zástěny nahradit kovová konstrukce montovaná přímo na vstupy do podzemí.

Zjistí celkové poškození

Podle náměstka primátora Petra Holického, opravdu není celá dokumentace a statický posudek hotov. „Zatím bylo zjištěno poškození zemní vlhkostí a zatékající voda. To na kolik tyto vlivy poškodily mostní konstrukce, zatím nevíme, to bude předmětem dalšího šetření,“ vysvětlil.

Dalším krokem má být podle jeho slov návrh sanačních opatření. „Řešení je tak možné v horizontu jednoho až dvou let, protože stavba jako taková skutečně musí velice pečlivě prozkoumat,“ popsal Petr Holický.

Mezi vlakovým a autobusovým nádražím v Českých Budějovicích už brzy lidé neprojdou podzemím, kvůli špatnému stavu, vandalům, výpadkům proudu i exkrementům bude podchod uzavřen.
Podchod u nádraží uzavřou. Je to ostuda, myslí si Budějčáci

Problémy různého rázu

Také poznamenal, že s podchodem jsou samozřejmě dlouhodobě problémy různého rázu. „Nejen z bezpečnostních ale i z hygienických důvodů nelze nyní podchod využívat,“ konstatoval.

Stálé zabezpečení chce ještě před montáží radnice schválit. Podchod samospráva uzavřela na začátku října. Místní obyvatelé tento krok hojně kritizují veřejně i na sociálních sítí.

Ostuda Budějovic

Eliška Kopecká stávající stav považovala za smutný až ostudný. „Moc se mi to líbilo, když studenti podchod vymalovali, dostal hned své kouzlo. Poslední dobou to šlo opravdu z kopce, vandalové a bezdomovci si z něj udělali doupě,“ konstatovala s tím, že v prostorách navíc často nešel elektrický proud.

Nesvítila tam většina světel, člověk se tu v podvečer bál projít. „Je to opravdu ostuda. Zavánělo to tam alkoholem a lidskými výkaly, všude byl nepořádek, rozbité byly výlohy i některé části stěn, včetně stropů a kanalizačních žlabů,“ popsala stav slečna, která tudy chodila na vlak.