Potom se do budovy nastěhují stavbaři, aby ji přizpůsobili hygienickým předpisům i požadavkům vedení školy a rodičů. Škole chybějí odborné učebny a pro výuku je nedostatečně vybavený druhý stupeň.
Na to, že budova nevyhovuje, hygienici upozorňují již několik let. Z hlediska stavebního zákona jsou ve škole úzké chodby a schodiště. Dosud se vše řešilo výjimkami. Tentoktát však už hygienici rozhodli o úplném uzavření školy. Město muselo urychleně hledat náhradní řešení a zároveň rozptýlit obavy rodičů, že dočasné přestěhování není prvním krokem k postupné likvidaci školy, která jako první v republice začala uplatňovat prvky waldorfské pedagogiky.
Rodiče se shodují na tom, že výuka na Svobodné škole rovnoměrně rozvíjí rozum, cit a vůli. Děti se učí hlavně formou prožitku a vnímání všemi smysly.
S novým školním rokem se žáci ZŠ Svobodné přestěhují do nevyužitých protor ZŠ T. Šobra. Oba ředitelé se již dohodli na podrobnostech.
„Sešli jsme se několikrát s ředitelem Janem Macháčkem, abychom doladili detaily a obě školy mohli vedle sebe fungovat, aniž by se výrazně rušily,“ uvedla ředitelka ZŠ Svobodné Ilona Šťastná a pokračovala: „Budeme zde mít k dispozici dvanáct učeben, takže se nám sem vejdou i odborná učebna výtvarné výchovy, keramická dílna a počítačová učebna.“
Hned po skončení školního roku začnou úpravy v ZŠ T. Šobra. Jde především o rekonstrukci hygienického zařízení a umýváren, vymalování učeben a šaten, celkovou kontrolu osvětlení a některé další.
Po zpracování projektové dokumentace projde rekonstrukcí i dosavadní sídlo Svobodné školy zatím pro první a druhý stupeň.
„Současně pokračuje příprava waldorfského lycea. „O návrhu budou jednat vedoucí odboru školství městského úřadu Marie Cibulková a učitel naší školy Tomáš Mandík v pátek na krajském úřadu,“ dodala ředitelka Šťastná.