Už  čtyři roky má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavební povolení na rekonstrukci Šrámkova mostu v Písku, po kterém na průtahu městem denně projede 21 tisíc aut. Stále ale nenašlo peníze na rekonstrukci. Nyní se přes most, který je ve špatném stavu, jezdí pouze dvěma pruhy ze čtyř, což řidiče může zaskočit.

„Zhruba dvě stě metrů se auta táhla opravdu minimální rychlostí a zipovala do jednoho pruhu. Na tak frekventované silnici, a ještě v osm ráno, to bylo nepříjemné překvapení,“ podotkla řidička Jana Trantinová.

V místě je snížena maximální povolená rychlost z osmdesáti na pouhých třicet kilometrů v hodině. „Žádáme řidiče, aby omezení rychlosti striktně dodržovali. Na místě zvýšíme dohled,“ zdůraznila policejní mluvčí Kamila Ingrišová.

Tento týden se kvůli mostu sejdou zástupci města a ŘSD. To se pustí do dílčí opravy, na celkovou ale nemá peníze, což potvrzuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

„Počítáme s opravou mostu již od roku 2009, doposud však nebyly přiděleny na tuto akci finanční prostředky. Stavební stav mostu je hodnocen známkou 5, což znamená špatný stav,“ sdělila mluvčí Nina Ledvinová.

Pověstným hřebíkem do rakve může být letošní celková uzavírka Žďákovského mostu, která svede dopravu po objížďce do Písku.

Čtyři tisíce kamionů projedou podle průzkumu z roku 2010 denně přes Šrámkův most. Ten se Píseckým doslova rozpadá před očima. Kamionů je navíc od loňska ještě více, protože přes Písek vede objížďka Žďákovského mostu uzavřeného právě pro nákladní dopravu. A situace se ještě zhorší. „V létě začne rekonstrukce Žďákovského mostu, což bude znamenat jeho úplnou uzavírku. Veškerá doprava pak pojede právě přes Písek. To může být poslední rána,“ varuje vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Písku Michal Kovařík.

Šrámkův most tvoří dvě samostatná tělesa. Svedení dopravy na jednu stranu tak umožňuje opravu druhé části. Pravá strana ve směru od Prahy je od úterý uzavřena. „Policisté zde zjistili další nebezpečnou závadu na dilatačních spárách. Ty jsou v havarijním stavu,  což potvrdil technický pracovník ŘSD,“ uvedla policejní mluvčí Kamila Ingrišová.

Dilatační spáry opravovala ŘSD již loni. Dělníci vyměnili závěry v jednom směru na Prahu a v jednom na České Budějovice. „Opravy z loňského podzimu nevydržely zatížení ani půl roku. V havarijním stavu je totiž opět jeden z vyměňovaných závěrů,“ zdůraznila Kamila Ingrišová.

Písečtí budou tento týden jednat s ŘSD o opravě havarijních dilatačních závěrů. „Pokud by se nyní stala další havárie na dosud průjezdných částech, pravděpodobně by bylo nutné most zcela uzavřít a doprava by byla svedena po objížďkách přes Strakonice a Tábor,“ varoval místostarosta města Vojtěch Bubník.

„V případě, že bychom o důležitou tepnu přišli, následoval by dopravní kolaps v celém Písku,“ dodala policejní mluvčí.

Technický stav mostů se hodnotí sedmibodovou stupnicí:
1 – bezvadný stav, 2 – velmi dobrý stav, 3 – dobrý stav, 4 – uspokojivý stav, 5 – špatný stav (Šrámkův most v Písku), 6 – velmi špatný stav, 7 – havarijní stav.