„Nárůst zájmu je opravdu masivní, řekl bych přibližně o 500 procent. Je to nejen nárůstem nemocných covidem a zprávách o jejich stavu, ale i spuštěním třetích dávek očkování po pěti měsících. Devadesát procent z toho, co vypisujeme, jsou třetí termíny,“ upřesnil vedoucí píseckého očkovacího centra a lékař David Randák.

Denně zvládne písecké očkovací centrum podat vakcínu až osmi stovkám zájemců. Někteří lidé si ale na zdravotnících vybíjejí své frustrace. „Především starší lidé jsou frustrovaní tím, že musí řešit rezervační systémy na internetu a oni sami nejsou počítačově zdatní a celostátní linka k tomu určená 1221 je přetížená. Pak volají na linky, které k tomu nejsou určené, například linka našeho očkovacího centra. My se jim i přesto snažíme vyhovět,“ dodal David Randák.

Trend vzrůstající agresivity potvrdil také ředitel písecké nemocnice. „První půlrok jsme byli plácaní po zádech, ale rétorika lidí se změnila. Agresivita a problematické chování graduje, což mě trápí, protože práce v nemocnici je tak obtížná i psychicky, že tohle zaměstnancům nepřidá. Apeloval bych na slušnost ve vztahu pacient personál na všech úrovních,“ vyzval Jiří Holan. Lidé podle jeho slov chodí mimo registrační systém očkování nebo testování a domáhají se u personálu toho, aby byli šli na řadu hned.

Zdravotníky napadají i lidé, kterým jsou odkládané elektivní operace. Nemocnici ale pro tyto výkony chybí personál, který se musí starat o covidové pacienty v nejtěžších stavech. „Zdravotníci přece nemohou za to, že na ARU leží pouze neočkovaní pacienti. Nemocnice má skoro 98 procent lékařů proočkovaných a ani jeden není v systému intenzivní péče. Kdyby takto postupovali i lidé, tak by se ve standardní péči dostalo i na plánované výkony,“ uzavřel Jiří Holan.

Pacientů v intenzivní péči navíc stále přibývá. Covidová čísla se totiž v nemocnicích projevují se zpožděním. Kulminace by měla nastat během příštího týdne.