Začalo to všechno v malé dílničce ve Štěkni. Počáteční impulz ke stavbě atypických motocyklů popisuje osmatřicetiletý Míra Žižka následovně: „Stačilo několik amerických časopisů o podobných motocyklech a touha něco takového také zkusit.“

Stavbě atypických motocyklů se věnuje už patnáct let a odhaduje, že za tu dobu jich postavil zhruba patnáct. „Pokud se týká přestaveb již hotových továrních strojů jako jsou například výměny vidlice, stupaček a podobě, tak těch byly za tu dobu stovky,“ podotkl v rozhovoru pro Písecký deník Míra Žižka.

Největšího úspěchu a ocenění své práce se dočkal v polovině září, když vyrazil na setkání motorkářů European bike week k rakouskému Faaker See, a to s motocyklem Vortep (na snímku). Designově jedinečná motorka, na jejíž stavbě se kromě Míry Žižky podíleli také Jiří Vebr a Petr Čížek, skončila v soutěži pořádané společnostmi AMD a Custom Chrome na druhém místě.

„Je to nejprestižnější ocenění, a to máme deset prvenství z jiných soutěží v tomto roce se stejným strojem. Tady byla ale největší konkurence. Porazili jsme pět stavitelů, za kterými jsme skončili začátkem sezony na mistrovství Evropy, porazili jsme motocykl, který postavila velká společnost Thunderbike k pětadvacátému výročí firmy, i slavné stavitele, jako jsou Fred Kodlin nebo Walz Hardcore,“ vypočítává Žižka.

European bike week navštívilo téměř sto tisíc motorkářů převážně se stroji Harley–Davidson. V rámci akce se konaly soutěže designových motocyklů.
„Ta akce je obrovská. Motorky obsadí téměř deset kilometrů dlouhý břeh jezera. Projít a prohlédnout si všechno by zabralo tak dva týdny. Jedná se o takovou evropskou Daytonu,“ říká Míra Žižka. A právě největší světové setkání motocyklů v americké Daytoně, které se koná na jaře, by rád s Vortepem navštívil. Ještě letos pojede zkusit štěstí také na soutěž v Holandsku.

Motocykl Vortep dokončovali stavitelé ve velkém spěchu po osmiměsíční dennodenní práci. Po dokončení si chtěli hlavně odpočinout. „Už je to v pohodě. Dokonce mám již rozebraný motor a začínám dělat na nové motorce. Tentokrát budu ale pracovat ve vlastní režii. Stavbu nejde uspěchat. Děláte, když máte náladu a hlavně nápad. Počítám, že to bude trvat tak dva tři roky,“ doplňuje Žižka.