Ze dvou špatných řešení se aspoň dočkáme toho lepšího,“ komentovala stavbu obchvatu kolem Tálína starostka obce Jana Študentová. Tálínští dali loni na podzim najevo, že vůbec nechtějí, aby jejich obcí vedla trasa, po které budou jezdit kamiony na stavbu jaderné elektrárny.

 Rádi jsou za obchvat v Pasekách, kde za jeho stavbu podepisovali lidé petici. „Rozhodně to vítáme,“ přitakal starosta Pasek Václav Kostohryz.
 Výstavbu nových silnic zaplatí energetická společnost ČEZ v souvislosti s připravovanou dostavbou Jaderné elektrárny Temelín. Trasa z Temelína na Albrechtice, Paseky, Tálín a Písek je jednou ze čtyř hlavních dodavatelských cest pro dostavbu elektrárny.

„Uvědomujeme si, že tak velká stavba na čas zatíží vytypované dopravní trasy. Proto je chceme ještě před jejím zahájením připravit na vyšší provoz. Pohyb lidí po obcích, kolem nichž se bude vozit stavební materiál, tak bude díky obchvatům výrazně bezpečnější. A až pak dostavba elektrárny skončí, zůstane zde lidem velmi dobrá dopravní síť,“ uvedl Antonín Ješátko, zástupce ředitele JE Temelín.

Na Písecku společnost ČEZ takto proinvestuje 305 milionů korun. Součástí investic nebudou jen obchvaty tří obcí, ale změnou projde i křižovatka silnice do Tálína a hlavního tahu na Písek u Nového Dvora.

Hlavní opatření se zde týkají silnice II/159 a vedle už zmíněných obchvatů obcí předpokládají také úpravu křižovatky I/20 a II/159 u Nového Dvora jižně od Písku do tvaru písmene „T“. To řidičům zajistí lepší výhledové poměry, bez změny přednosti v jízdě. Mezi Albrechticemi a obcí Všeteč na Českobudějovicku se na 7,5 metru rozšíří v délce 3,6 kilometru vozovka.

Hlavními stavbami budou ale obchvaty. Nejdelší povede severně od Tálína. „Část obyvatel obce to jistě přivítá. Dnes jim jezdí kamiony pod okny, takže nová silnice pro ně bude úlevou. Druhá část ale zase bude mít nově obchvat nějakých osmdesát metrů od domů. Navíc nám silnice oddělí část obce Kukle. Severně od Tálína také chodí děti sáňkovat, lidé do lesa na houby. Určitě bude lepší, že kamiony nebudou jezdit přes obec, ale nejlepší by bylo, kdyby tudy auta nejezdila vůbec,“ zdůraznila starostka Tálína Jana Študentová.

Trasu obchvatu už mají Tálínští zakreslenou v územním plánu. „Pořád je to ale jen čára na mapě. Nikdo nejednal s vlastníky pozemků, kteří klidně mohou říct, že parcely neprodají,“ poznamenala Jana Študentová.

Pasečtí mají obchvat, který povede jižně od obce, také v územním plánu. „Budeme ale muset ještě jeho trasu změnit,“ doplnil starosta Václav Kostohryz.

„Bez dostavby Temelína by se dopravní infrastruktura silnic 2. a 3. třídy, patřících Jihočeskému kraji, v této jeho části zřejmě tak radikálně v dohledné době nikdy nezměnila, protože jeho finanční možnosti jsou omezené,“ říká dopravní expert Lumír Zenkl. Pro představu: kraj vlastní na 5500 km silnic a ze 400 obchvatů zakreslených v územních plánech obcí se jen čtyři objevily v rozpočtech. Prvních 15 akcí obsažených v Bílé knize, zahrnující krajské dopravní priority, se chystá 10 let.

„Je zřejmé, že i díky společnosti ČEZ se tak rychleji naplní některé projekty zahrnuté do zásad územního plánu a programu rozvoje kraje,“ uvedl Zenkl.
V rámci dostavby své temelínské elektrárny ČEZ v jejím okolí nechá postavit 11 nových obchvatů a provede řadu dalších místních opatření na komunikacích II. a III. tříd za zhruba 1,6 miliardy korun. Děje se tak po dohodě s vedením Jihočeského kraje.

„Připravit stavby obchvatů je velmi náročné. Musí se zpracovat projektová dokumentace, zajistit pozemky a získat stavební povolení. Začátek prací tak závisí na délce této přípravy. Věřím, že nám v tom pomohou i dotčené obce, které tyto stavby podporují,“ říká Ješátko. Vše má být hotovo do roku 2016.

OBCHVATY
• u obce Tálín - 3,6 km
• u obce Paseky - 2 km
• u obce Albrechtice n.V. - 1,4 km