Přesně za měsíc projedou první řidiči po novém úseku silnice R4 mezi Třebkovem a Miroticemi. Silnice prodlouží úsek rychlostní komunikace z Písku ke křižovatce Nová Hospoda o dalších šest kilometrů. Řidiči tak z Písku pojedou po souvislém čtrnáct kilometrů dlouhém úseku nové silnice.

„Původně měla být silnice hotová v květnu příštího roku. Vzhledem k tomu, že jsme finance čerpali z operačního programu doprava Evropské unie, neměli jsme v tomto ohledu žádný problém a bylo možné stavbu uspíšit. Na konci srpna máme jednání s ministerstvem, krajem a obcemi a o předčasném užívání stavby, které by měla být zprovozněna 16. září,“ řekl Jan Kudrle z českobudějovického závodu Ředitelství silnic a dálnic.

Zlepší se prostředí

Kromě pohodlnější jízdy bude mít nová silnice pozitivní dopad na životní prostředí v Předoticích a Malčicích. Z hlediska hlukové a emisní zátěže lze podle ŘSD i při předpokládaném nárůstu dopravy očekávat zlepšení situace, protože nová silnice je dál od zástavby a u Předotic vede v hlubokém zářezu.

Na Písecku zbývá dokončit ještě tři úseky. Zcela nový obchvat Čimelic dlouhý 8,5 kilometru a úseky mezi Čimelicemi a křižovatkou na Lety a rekonstrukci obchvatu Mirotic. Ani jedna z těchto staveb ještě není zahájena.

„Ministerstvo dopravy právě přehodnocuje, které stavby bude financovat. S R4 to nevypadá optimisticky,“ dodal Jan Kudrle. Naopak v případě další silnice na jih Čech už má ministerstvo dopravy jasno. Dálnice D3 bude pokračovat. Klíčové dopravní stavbě na jihu Čech hrozilo, že se stane obětí úsporných opatření české vlády. „Černého Petra“ si však vytáhla severní Morava, kde bylo velkých akcí zastaveno hned několik.

V celé republice ale budou chybět peníze na opravy silnic. „Škrty znamenají, že budeme muset omezit v následujícím roce výdaje na běžné opravy silnic, dokonce i komunikací I. třídy,“ vyjádřil se ministr dopravy Vít Bárta.

Málo peněz

Na stavbě a přípravách dálnice D3 se má naštěstí pokračovat bez omezení. Jen málo pochyb přitom bylo o úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, který se staví i za evropské peníze, a tak prakticky nepřicházelo v úvahu, že by byly tamní práce přerušeny.

Obavy panovaly spíše o výkup pozemků, které jsou důležité pro navazující úsek – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice. Státní fond dopravní infrastruktury měl dostat na příští rok místo 36 jen 30 miliard korun, a to by znamenalo téměř zastavení výkupů.

„Teď jsme na třiceti třech miliardách,“ uvedl včera k upravenému finančnímu výhledu Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Doplnil, že výkupy pozemků i příprava projektu PPP pro dálnici D3 budou pokračovat. Projekt PPP by měl státu dodat soukromého partnera, který by dálnici nejen postavil, ale za nájem i provozoval.

„Už to mělo být dávno hotové. Před každými volbami je plno slibů, ale dodneška dálnice není,“ komentuje tahanice kolem financování dálnice D3 Pavel Ždych z Českých Budějovic. Sám cestoval nedávno služebně často na Prahu a na Táborsku má chatu, na kterou jezdí pravidelně.

„Je to směšné. Chybí dálnice do Prahy a do Rakouska, ale hlavně, že máme v Budějovicích nový přístav,“ doplnil za nespokojené řidiče ironicky Ždych.

MAREK PRÁŠIL, EDWIN OTTA