Turisté, kteří přijíždějí do města i celého regionu, mají různé nároky na služby. Některým stačí jednoduchá a levná ubytovna, ale přibývá těch, kteří se nespokojí ani s tříhvězdičkovým hotelem.

Ale nejde jen o turisty. V Písku a okolí se stále častěji konají významná obchodní jednání, jezdí sem významní zahraniční umělci, pro které je požadavek na nejkvalitnější ubytovací služby samozřejmostí.

Písek ještě do nedávna měl maximálně hotely se třemi hvězdičkami. Nyní už to neplatí. Prvním čtyřhvězdičkovým je hotel Biograf. Provozního tohoto hotelu Martina Volfa jsme se zeptali:

Kdo rozhoduje o přidělení hvězdiček pro hotely?

O klasifikaci ubytovacích zařízení rozhoduje AHR ČR, což je Asociace hotelů a restaurací České republiky, kde dalšími partnery jsou UNIHOST (Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách), Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky a CzechTourism (Česká centrála cestovního ruchu).

Jaké podmínky musí hotel splnit, aby získal čtvrtou hvězdičku?

Každé ubytovací zařízení, které je členem Asociace hotelů České republiky a chce získat konkrétní klasifikaci, například čtyři hvězdičky, se klasifikuje podle kontrolních listů. Ty se skládají z povinných, například trezor v každém pokoji, internet na pokoji, každodenní úklid pokoje a 24 hodin „room servis“.

Dále jsou to nepovinné body, jako je bezbariérová přístupnost, denní tisk v pokoji, klimatizace v pokoji a podobně podle kritérií pro danou kategorii hotel, penzion a další.

Konkrétně pro čtyři hvězdičky je nutné splnit 104 povinných a 276 nepovinných bodů, což je dohromady 380 bodů. Při kontrole, kterou prováděla komise z Asociace hotelů ČR, získal náš hotel 442 bodů, z čehož vyplývá, že hotel Biograf zcela splňuje požadavky asociace.

Dále je velmi důležité, že od roku 2010 je certifikace jednotná v České republice a dalších třech státech Evropy – v Rakousku, Německu a Maďarsku a v roce 2011 by měly Švédsko a Švýcarsko také vstoupit do této asociace, která se nazývá „HOTEL STARS UNION“, to znamená, že podmínky pro splnění jsou stejné pro všechny tyto členské státy. Díky tomu má každý zákazník jistotu, pokud má ubytovací zařízení určitou klasifikaci, že odpovídá stejné kvalitě ve všech těchto státech.

Co pro vás znamená zařazení do vyšší kategorie?

V první řadě je to pro nás veliká odměna za skvěle odvedenou práci celého týmu od recepce, pokojských, kuchyně, číšníků a samozřejmě vedení. V takovémto provozu na sebe všechny pozice navazují a každý zaměstnanec je důležitý pro celkový chod hotelu. Samozřejmě je to pro nás závazek, ale i další motivace k zajištění kvalitních služeb a komfortu pro naše zákazníky, jak pro cizince, tak i obyvatele Písku.

Musíte hvězdičku obhajovat , nebo ji máte už navždy?

Tato certifikace je platná pouze pro léta 2010 – 2013, poté se znovu žádá o zařazení do určité kategorie na další tři roky. Už dnes ale víme, že po uplynutí tří let budeme znovu žádat o certifikaci na čtyřhvězdičkový hotel.