Lidé, kteří budou odjíždět z Čížové, mají od pondělí kde se schovat. České dráhy totiž po více než půl roce znovu otevřely čekárnu. Stejně tak potěšily dráhy i lidi v Mirovicích a Čimelicích, začátkem února otevřely čekárnu ve Vráži.

„Beru to jako takové malé dílčí vítězství,“ říká starosta Mirovic Zdeněk Bárta, který na problém s uzavřenými budovami dlouhodobě upozorňoval. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by otevření budov nemělo mít významný vliv na počet cestujících.

„Nepředpokládáme, že by došlo k výrazným změnám,“ říká Šťáhlavský. Zastávky budou zcela jednoduše řešeny, cestující tady najdou jen základní vybavení. „Budeme ještě chtít, aby dráhy začaly stanice i vytápět. Mohou se vytápět i obrovské haly, tak proč by to nešlo u místnosti pět krát pět metrů. Určitě by měly České dráhy zajistit i toalety, peněz mají přece dost,“ tvrdí Bárta.

Dráhy ale čekárny vytápět nechtějí, i bez toho je měsíční provoz vyjde na minimálně deset tisíc korun.

„Tato částka vyjadřuje náklady bez energií a bez náprav škod způsobených vandaly. Většina čekáren bude fungovat jako autobusové zastávky bez vytápění, v nočních hodinách budou uzavřeny,“ říká Šťáhlavský. Obsluhu čekáren nebudou zajišťovat zaměstnanci ČD, ale externisté.

„Půjde o najaté externí zaměstnance, ve dvou případech přímo o nájemníky v objektech,“ vysvětluje mluvčí. Podle něj je velice pravděpodobné, že se čekárny stanou cílem vandalů. Jedním z hlavních důvodů jejich uzavření totiž byl totiž strach z ničení budov.

„Bohužel část české populace bude tyto prostory ničit. Očekávám, že po otevření čekáren budou starostové poukazovat v krátké době na zničení a znečištění těchto prostor, a kritika bude opět směřovat na ČD,“ předpokládá mluvčí.

„Musím upozornit na to, že stav stanic a čekáren bude takový, jaký si ho udělají cestující. Pokud zničí interiér, počmárají ho, znečistí, třeba budou konat potřebu uvnitř, pak je to především vizitka lidí, kteří tyto prostory použijí,“ tvrdí Šťáhlavský.

„Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak se lidé budou chovat a v jakém stavu budou zastávky v příštích týdnech. Pokud je někdo během několika týdnů nezničí, tak to bude velké a milé překvapení. Ale jistě starostové zasáhnou stejně razantně proti vandalismu jako proti uzavřeným čekárnám,“ doplňuje mluvčí Českých drah.

Podle Bárty je ostudné, že dráhy se rozhodly znovu otevřít čekárny až po mnoha měsících. „Bojuji za to už dlouho. Je to téměř zázrak, že se to povedlo. Nás to nebude stát ani korunu. Proč bychom měli platit za budovu, kterou nevlastníme?“ ptá se Bárta. Podle něj dráhy k otevření donutila hrozba značné smluvní pokuty, kterou hrozil drahám kraj.

„Myslím, že to bylo 99 procent úspěchu,“ říká Bárta.