„Máme tak o polovinu méně pacientů než dřív. I přes to, že jsme udělali systém bonusů. Je samozřejmě dobrovolný, kdo chce zaplatí, kdo nechce, dostane finanční bonus a platí to lékárna, takže poplatek v podstatě nevybíráme. Jsem ale překvapená, že hodně lidí bonus nechce. Zřejmě pochopili, že regulační poplatek není příjem lékárníků,“ popsala stav vedoucí písecké lékárny U Orla Hana Krejčířová.

Vlasta B. (76) z Písku si pro léky radši dojde do nemocniční lékárny, kde nemusí platit, i když je to pro ni dál než kdyby šla do centra města. „Léky mě vyjdou i tak na nemalé peníze, nebudu přece vyhazovat víc než musím,“ vysvětlila.

Právě do nemocniční lékárny chodí od chvíle, kdy se v ní neplatí regulační poplatky, nadprůměrný počet zákazníků. Podle vedoucího Milana Václavíka to však není pro chod lékárny nejdůležitější. „Likvidovat co nejrychleji fronty není naší stěžejní prácí. Chodí k nám teď mnohem víc pacientů, ale pro nás je hlavní poskytnout každému z nich kvalitní služby, informace o užívání léku, který si kupuje a podobně i za cenu, že v případě fronty si další klienti musí počkat o chvíli déle,“ řekl.

Václavíka konkurenční boj se soukromými lékárnami kvůli poplatkům netěší. „Chtěl bych soutěžit s jinými lékárníky v kvalitě poskytování služeb a ne v tom, jestli dáváme léky bez doplatku. Myslím, že pacient by měl volit na základě spokojenosti a kvality, ne proto, že se u nás neplatí,“ dodal.

Soukromé i nemocniční lékárny se shodují, že regulační poplatek by měl být zaveden všude, nebo nikde. Rozhodnout o tom musí parlament změnou zákona