Bude nutné ji však urychlit, protože stav se poslední dobrou rychle horší, hlavně u ložisek v mostní konstrukci.

Přispěla k tomu i nekázeň řidičů. Podle informací Františka Mertla z českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic zde byla snížena rychlost, ale mnozí řidiči to nerespektují. „Platí to zejména o směru od Tábora, kdy se na most najíždí z kopce a motoristé na omezenou rychlost nebrali ohled,“ uvedl František Mertl.

Na špatné zkušenosti s neukázněnými řidiči poukázal i šestašedesátiletý František z Orlíka nad Vltavou. „Chodím o víkendech procházkou na vyhlídku u mostu a někteří řidiči si to tady pletou se závodištěm. Značky jim zřejmě nic neříkají,“ zlobil se František.

Ředitelství silnic a dálnic se po zevrubné kontrole stavu konstrukce rozhodlo pro okamžitou celkovou opravu. Jak informovala tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková, začít by se mohlo ještě ve druhém čtvrtletí letošního roku. Největší otazník je však nad financováním.

Podle projektové dokumentace by celková rekonstrukce v cenách loňského roku vyšla na více než 350 milionů korun.

„Stavební práce budou značně rozsáhlé a bude je nutné rozdělit do dvou až tří let. Přednost by měla vrchní stavba, to znamená odstranění stávajících konstrukcí a položení nových konstrukčních vrstev,“ vysvětlila postup Martina Vápeníková.

Nepříjemnou zprávou pro řidiče je to, že při těchto pracích bude nutné most úplně uzavřít a veškerou dopravu vést po objížďkách, tedy po silnicích v okolí. Těžká nákladní doprava bude mít objížďky delší, protože na úzké silnice v okolí mostu se nevejde.

Zásahem člověka do přírody se mění celá krajina. Někdy je to zásah nešťastný, jindy citlivý k přírodě a celé krajině a vytváří estetickou hodnotu. Žďákovský most naplňuje zcela určitě tu druhou hodnotu. Jednoobloukový ocelový most překlenul Orlickou přehradní nádrž a stal se jednou ze stavebních dominant středního Povltaví. František Cacák a Jan Kouba: Jak vzniklo a co skrylo Orlické jezero

Úplná uzavírka mostu se dotkne také majitelů restauračních zařízení a dalších podnikatelů v okolí. Jejich provoz je do značné míry závislý na útratě od projíždějících řidičů.

„Až se stavbaři přestěhují do spodní části ocelové konstrukce, k žádnému zásadnímu omezení dopravy na mostě už nedojde,“ dodala Vápeníková.