Kdy by měli rodiče měli žádat o odklad školní docházky?

Žádost o odklad by měli rodiče podat, jestliže ho sami pro své dítě chtějí a současně mají doporučení k odkladu ze školského poradenského zařízení a od lékaře. Jiná věc je, kdy by rodiče měli žádat o vyšetření školní zralosti. Obecně, když mají sami pochybnosti, tyto pochybnosti jsou podporovány např. pochybností učitelky MŠ nebo zapisující učitelky.

Jsou dnešní děti méně vyzrálé pro vstup do školy?

Je třeba rozlišovat zralost a připravenost. Psychický vývoj neprobíhá zcela rovnoměrně, jsou období poněkud rychlejšího vývoje a naopak období zpomalení. Vždy bude určitá skupina dětí, u nichž v předškolním období bude zrání probíhat poněkud pomaleji. Kromě toho je tu důležitý i faktor věku. V prvním ročníku se sejdou děti, v jejichž věku je rozdíl až jeden rok, to je v tomto období jedna šestina věku. Tady skutečně mohou být velké rozdíly, které je třeba vzít v úvahu.

A jak je to tedy s tou připraveností?

Tady se skutečně domnívám, že dnešní děti jsou častěji pro školu nepřipravené. Při vyšetření je nám jasné, že poslat takto nepřipravené dítě do školy znamená odsoudit ho k nezdaru a nezbývá nic jiného, než vstup do školy odložit. A ještě další věc je, pro jakou školu má být dítě zralé a připravené. Určitě je rozdíl, zda dítě nastupuje do první třídy do budovy, kam bylo zvyklé chodit do MŠ, kde zná prostředí i učitele a do velké městské školy, kde máme i my dospělí problém se vyznat.

Je všeobecně známo, že v rodinách se dnes málo komunikuje, dětem se nečtou pohádky, ale pustí se jim DVD s filmem. Je to na škodu?

Zcela bezpečně ano. „Předčtenářské“ období ve vývoji čtení, které potom velmi úzce souvisí s vývojem psaní, je nezastupitelné a pokud chybí, lze jej potom ve škole již jen velmi obtížně dohnat. Tím, že dětem čteme a ony poslouchají a dívají se do knížky, se vytvářejí základní předpoklady pro čtení. Dítě se učí rozlišit, že text je členěn do vět, věty do slov; vnímá, že v naší kultuře čteme seshora dolů a zprava doleva, že sekvence slov a písmen je důležitá, atd. Další věc je komunikace, na kterou se ptáte. K nejčastějším důvodům odkladu nástupu školní docházky patří problémy v oblasti řeči; vady výslovnosti, nízká úroveň vyjadřování, nápadně chudý aktivní slovník. Některé pojmy třeba dítě zná jako slovo, ale má je obsazené významem.

Jaký režim by mělo mít předškolní dítě, aby nástup do školy pro něj nebyl traumatem?

Myslím, že traumatem je nástup do školy skutečně pro mizivé procento dětí. Jde spíš o to, aby dítě mohlo být ve škole nejen relativně spokojené, ale také úspěšné. Snad by se dalo říci, že nejdůležitější je, aby dítě vůbec nějaký režim mělo a nezáleží tolik na tom, jaký. To znamená, aby bylo zvyklé, že některé věci se dělají pravidelně, i když se nám tak úplně nechce. Škola a školní povinnosti budou pro dítě do značné míry důležité tak, jak budou důležité pro rodiče.

Velkou pomocí pro dítě ve škole je, když je předem vedeno k odpovídající míře samostatnosti, když se dokáže obléct, mít věci v pořádku a k odpovídající míře pečlivosti, tzn. že ví, že každá činnost má začátek a konec a musí u ní vydržet.

V jakém poměru by předškolní dítě mělo mít rozděleny povinnosti a zábavu?

Poměr neumím stanovit ani přibližně. Mohu jen říct, že důležité je, aby dítě již vědělo, že některé činnosti nemusí mít smysl samy v sobě. Tak je tomu například u hry, ta přináší uspokojení sama sebou. Ale u některých činností je uspokojení až z výsledku, ať je to školní práce nebo úklid.