„Teď máme přibližně trojnásobné množství zákazníků než normálně. I když má zájem více lidí, z kapacitních důvodů není možné jim vyhovět. Ke konci roku to bude ještě horší, ale víc zákazníků přijmout nemůžeme,“ říká Karel Koch z vrakoviště v Letech u Písku.

„Důchodci a lidé, kteří nemají moc peněz, když se zbaví starého auta, si nový vůz nemohou koupit. Nedostanou se do nemocnice nebo na poštu,“ říká Václav Kalina z Písku.

Cílem nového zákona je omezit počet starých aut, která jednak ničí životní prostředí, a také jsou nebezpečná pro samotné řidiče. „Na tomto zákonu mi vadí, že se týká z naprosté většiny českých aut vyrobených do roku 1992. Že se dováží auta ze zahraničí, a některá ve velmi špatném stavu, to poslancům nevadí? Tyto vozy měly být dávno zatíženy ekologickou daní, ne ty, které byly vyrobeny v Česku,“ myslí si majitel autobazaru Karel Frolík z Písku

Tento zákon likviduje možnost akcí ‚staré za nové’, protože marže obchodníků nestačí na pokrytí ekologického poplatku,“ doplňuje. „Navíc je velmi pravděpodobné, že bude často docházet k případům, kdy auto nebude kvůli poplatku přepsáno na nového majitele. Výsledkem tak nebude čistší životní prostředí, ale neskutečný zmatek,“ kritizuje zákon Frolík.

 Tím, že budeme platit za přeregistraci aut neplnících minimálně emisní normu Euro 3, omezí zákon počet velmi starých vozidel na silnicích a sníží průměrný věk aut, který je v současnosti téměř čtrnáct let.

Ondřej Šmíd