Ve dvou domech s pečovatelskou službou (DPS) v Topělecké ulici na sídlišti Portyč žije 166 seniorů. Mezi nimi je dost těch, kterým chůze na delší vzdálenost působí vážné problémy.


„Chodím o berlích. Když chci do města, je pro mne cesta na vzdálenou zastávku městské dopravy až ve Dvořákově ulici velkým problémem. Často to raději vzdám. Jednala jsem o tom i se starostou Písku panem Sládkem. Řekl mi, že sám v tom nemůže nic udělat a že musíme celou záležitost rozvířit. A tak víříme a píšeme na všechny strany, ale není to nic platné,“ zlobí se jedna z obyvatelek DPS Eva Ryšavá.


Není sama. Téměř sto padesát občanů z ulic Jablonského, Na Pěníku a Topělecké se podepsalo pod dopis žádající zřízení autobusové zastávky před domy č. 395 a 396 v Jablonského ulici. Nejde jen o seniory, své podpisy připojily také maminky malých dětí z této části Portyče.


Radní však obyvatele sídliště zklamali, jejich žádost neschválili. „Vycházeli jsme při tom ze stanovisek odboru dopravy, dopravní policie, městských služeb a provozovatele městské hromadné dopravy ČSAD Autobusy České Budějovice. Všechna stanoviska byla zamítavá,“ vysvětlil k rozhodnutí radních místostarosta Písku Vojtěch Bubník.


Zastávku MHD by bylo možné v Jablonského ulici umístit jen v prostoru před parkovištěm na místě bývalé Fezovky. „Aby byly splněny normové paramerty pro umístění autobusové zastávky, znamenalo by to zrušit zhruba šestnáct parkovacích míst,“ argumentoval vedoucí odboru dopravy MÚ Michal Kovařík.


Docházková vzdálenost na autobusovou zastávku má být 500 metrů. Jak to vypadá z Jablonského ulice? Na zastávky v Dvořákově a Pražské ulici je to o 100 metrů dále. Na Houpačky ale jen 350 metrů. „To je sice pravda, ale z Houpaček jezdí městský autobus jen k nemocnici,“ brání se Eva Ryšavá.


Odbor dopravy městského úřadu rovněž upozornil na komplikovaný příjezd k zastávce v Jablonského ulici a výjezd z ní. Aby byl průjezd autobusu sídlištními komunikacemi bezpečný, znamenalo by to zrušení dalších 28 parkovacích míst Na Stínadlech. Z ulic Jablonského a Topělecké by se pak stala průtahová ulice využívaná k tranzitní dopravě do příměstské oblasti v oblasti Topělce.


Zanedbatelná není ani finanční stránka. Jednorázový vklad na zřízení autobusové zastávky a úpravy na trase je zhruba milion korun. Ztráta z provozu MHD by se zvýšila o 235 tisíc Kč ročně. Přitom nárůst tržeb by byl téměř žádný nebo zanedbatelný.


Docházkové vzdálenosti jsou na samé hranici únosnosti a zejména starším občanům mohou činit obtíže. Podrobný rozbor však ukazuje, že zřízení zastávky by bylo neadekvátní úbytku parkovacích míst, zvýšeným dopravním rizikům i větší provozní ztrátě, shodli se radní.


„Z rozhodnutí radních jsme moc zklamaní. Už mi to připadá, že my staří a nemocní nikoho nezajímáme, vůbec se s námi nepočítá. Naše problémy a starosti nikdo neřeší,“ smutně konstatuje Eva Ryšavá.