Karel Zemen (53) z Kozlova už v květnu odhadoval, že kvůli rekonstrukci mostu přes Otavu najede tak 4000 kilometrů navíc. „Kromě cesty do práce jsem přes objížďku jezdil i do strakonické nemocnice za matkou, takže jsem nakonec najel takových pět tisíc kilometrů,“ řekl včera.

 Pětiměsíční uzávěrky se lidé i podniky děsili už předem. Bylo jasné, že je dvacetikilometrová objížďka vyjde pěkně draho. Při letošních cenách benzinu je to jednoduchým propočtem zhruba devět tisíc korun navíc. „Ani mně ani nikomu jinému ty peníze nikdo neproplatí,“ uvedl Zemen.

Nejhůře dopadli zemědělci. Na kozlovské straně mají pole, stáje, výkrmnu kachen. Hospodářská zvířata vyžadovala každodenní obsluhu, za řekou byla i posklizňová linka. „Museli jsme zvažovat, kudy jet. Něco jsme vozili přes Katovice, ale tam má viadukt limitovanou výšku.

Něco přes Horažďovice nebo přes most z Poříčí. Vícenáklady jsme ještě nevyčíslili, ale půjdou do statisíců. O to bude horší výsledek hospodaření,“ řekl předseda společnosti Pošumaví Josef Soukup.

Roman Štumr z Kozlova řešil objížďku tím, že si nechával auto na hoštické straně. „Dostat se tímto způsobem do práce bylo časově náročné. Nechápu, proč byl most tak brzy uzavřený, když na něm ze začátku nejméně tři týdny nikdo nedělal,“ řekl.

Uzavírka silnice III. třídy byla povolena v termínu od 19. května do 28. září. Ale nejméně ještě měsíc se přes most jezdilo. Opravám mostu předcházela instalace lávky pro pěší a přeložka sítí.