Zajímavé je porovnání loňského a letošního prvního čtvrtletí. Loni se za tři měsíce vyšetřovaly na jihu Čech čtyři nehody s jedním mrtvým a třemi zraněnými a letos to bylo pět nehod. Při nich jako zázrakem nebyl nikdo ani zraněn.

V Jihočeském kraji je 959 přejezdů, z toho je jich 584 označeno jen výstražnými kříži. Výstražná světla, zvukový signál a závory pak chrání pouhých 26 přejezdů, 243 jich má výstražná světla a zvukový signál, ale ne závory. Na 105 jsou závory bez světel.

V loňském roce se téměř polovina všech nehod stala na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením. To potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči brána na lehkou váhu.

Drážní inspekce se snaží o to, aby co největší počet přejezdů byl osazen závorami, protože tento druh přejezdů je jednoznačně nejbezpečnější. Bohužel v některých případech naráží na nepochopení provozovatelů.

„Například na přejezdu u závodu Grena ve Veselí nad Lužnicí už zahynul jeden člověk a několik osob tam bylo zraněno. Drážní inspekce se proto už dva roky snaží o doplnění závor. Vydala bezpečnostní doporučení, ale bohužel naráží na nepochopení provozovatele i SŽDC. Všichni tvrdí, že přejezd je v pořádku a v souladu s právními předpisy,“ řekl mluvčí Drážní inspekce České republiky Zdeněk Neusar.
Jak se ale odborníci ze strany drážní inspekce i silniční dopravy shodují, v drtivé většině jsou při nehodách na železničních přejezdech na vině řidiči motorových vozidel.

„Jen v jednom případě pamatuji, že byla vina tak napolovic. To když na světelném přejezdu svítilo proti sluníčko a řidič zřejmě nic neviděl. Později tam dráhy nainstalovaly sluneční kryty. Jak to ale tenkrát bylo, se už nedozvíme. Řidič na střet s vlakem doplatil životem,“ řekl vedoucí dopravního inspektorátu v Písku David Hrach.

Jak uvedl mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar, tahle instituce se snaží velmi intenzivně o prevenci a jednou z forem jsou společné akce drážních inspektorů s policisty. Statistiky dokazují, že se na přejezdech dopouští přestupku každý desátý řidič.

Jde sice zejména o nepovolenou rychlost, ale poměrně hodně je i nepochopitelných přejezdů, když blikají červená světla.
„Takové jednání je doslova hazard se životem a musím přiznat, že se s ním setkávám poměrně často,“ řekl profesionální řidič Ivan Janoušek z Písku. Jak ale dodal, je stále dost železničních přejezdů, které nejsou příliš přehledné, protože leží někde za zatáčkou, nebo železniční trať lemuje nějaký bujný porost.

„Neexistuje žádná jiná rada pro řidiče, než v takových místech jet s maximální opatrností. Pokud ale na světelném přejezdu nebliká žádné světlo, tedy ani to bílé, znamená to poruchu a podle mne by měl řidič před přejezdem zastavit a na místo zavolat policii,“ dodal Ivan Janoušek.