„Teď velké zimy nebyly. Jsem zvědav, jestli to bude na opravách silnic vidět?“ ptá se řidič Josef CH. z Milevska. Michal S. (43) z Písku je přesvědčený o tom, že technický stav silnic Písecka se zlepšil. „Jezdím pracovně do Brna a je fakt, že opravená silnice mezi Podolím a Křenovicemi je teď daleko lepší. UOpařan je sice stále objížďka a za Oltyní semafory, ale opravit se to musí,“ říká řidič.

Poslední mírné zimy Správě a údržbě silnic v Písku ušetřily peníze na rozsáhlejší opravy. Jak uvedl ředitel SÚS Jaroslav Kozák, na obnově silnic má zájem i kraj.

„Z krajského rozpočtu se například před nedávnem obnovil úsek od Tálína do Albrechtic nad Vltavou. Z našeho rozpočtu opravujeme kratší úseky. Letos to bylo třeba u Letů a Rakovic,“ připomněl Kozák.

Na příchod zimy mají silničáři připraveno 21 posypových vozů. „Každý má svůj 35kilometrový okruh,“ říká ředitel píseckého závodu SÚS.

Silničáři mají podle jeho slov k dispozici ještě deset vlastních a až 40 nasmlouvaných traktorů od soukromníků nebo družstev. Ty udržují 740 kilometrů silnic, které jsou rozděleny do skupin podle pořadí důležitosti.

„Z rozhodnutí kraje se tam, kde nikdo nebydlí, neudržuje deset kilometrů silnic vůbec, padesát pak pouze pluhováním,“ upřesňuje šéf silničářů.

Vytipovaná místa, kde by bylo ohroženo životní prostředí (lesy, vodní zdroje), udržují pouze sypanou drtí. „Drtí udržujeme 360 kilometrů silnic, sůl můžeme použít na 316 kilometrech,“ říká Jaroslav Kozák. „Když sůl nakoupíme včas, vyjde jedna tuna na dva tisíce. V zimě je až o pět set korun dražší,“ dodává.

Zimní údržba silnic na Písecku

Roční rozpočet SÚS, závod Písek 54,5 mil. Kč
SÚS má na Písecku ve správě 740 km silnic
Počet vozů 21 vozů s radlicí, 10 traktorů (30 – 40 traktorů
sjednaných v případě potřeby)
Průměrná spotřeba posypůsůl/rok 3000 tun, drť/rok 5000 tun
Zdroj: SÚS, závod Písek