Celková výtěžnost ze všech placených parkovacích stání v Písku je pouhých 25 procent. Tento údaj pro Deník uvedla Iva Kárová, tisková mluvčí Městských služeb Písek (MSP). Není to nízké číslo? Zvláště, když si motoristé stále stěžují, že není ve městě, kde zaparkovat?

Vysvětlení podává právě Iva Kárová: „Do celkové vytíženosti placených parkovacích míst se promítá jednak doba, kdy nejsou místa obsazená, a také auta, která parkují na parkovací karty, které vytíženost snižují,“ říká tisková mluvčí MSP. (pozn. měsíční parkovací karta stojí v Písku 550 korun).

Zarážející je také zjištění pracovníků Městských služeb Písek. Ti při pravidelných kontrolách v letní sezoně došli k závěru, že 28 procent řidičů, kteří využívají placená parkoviště, jsou neplatiči.

„Průzkumy provádíme především v létě, kdy jsou tato místa nejvytíženější. Procházíme parkoviště a počítáme parkovací lístky za okny aut, z toho pak vycházíme při statistice,“ říká Iva Kárová. Tisková mluvčí ale připouští, že toto číslo může být mimo sezonu, kdy ve městě parkují spíš místní a lidé z blízkého okolí, ještě vyšší.

„Jediným řešením je asi přísnější a častější kontrola,“ míní Kárová.

Tu ve městě zabezpečuje městská policie. Strážník Martin Opava tvrdí, že tento údaj o takřka třetině neplatičů slyší poprvé. Nicméně i on ho považuje za vysoké číslo, vzhledem k možnému ušlému zisku pro městské služby. Ty za celý rok vyberou ve městě na parkovném 3,7 milionu korun. Ovšem při pětadvacetiprocentní vytíženosti všech stání vychází možné ztráty řádově na miliony korun.

„V mezích možností můžeme na těchto místech zvýšit aktivitu strážníků. Když se ale budeme věnovat hlavně parkovištím, budeme nutně zanedbávat jiná místa, kde by pak mohl být v budoucnu nárůst přestupků,“ míní Martin Opava.

Podle jeho slov postaví průměrně městská policie dvě hlídky strážníků po dvou lidech. „Ti ale mají na starosti celé město a neřeší jen dopravu. Více strážníků bychom určitě potřebovali, nyní máme požadavek na další čtyři lidi,“ tvrdí strážník Opava.

Podle místostarosty Písku Vojtěcha Bubníka má placené parkovné spíše regulační smysl, i když finanční výtěžek není zanedbatelný. „Jde o to, aby v centru nezůstávala auta dlouho a obměňovala se klientela. Proto je nastavena i nízká sazba k tomu, když si lidé potřebují něco rychle vyřídit,“ říká Vojtěch Bubník.