Některá česká města začínají více využívat jízdní kola k přímému výkonu práce svých úředníků či strážníků městské policie. Tak to funguje například v severočeských Semilech nebo v Hluboké nad Vltavou.

„Kola pro úředníky? Proč ne? Jsou to ale dost křeče. Připadá mi to úsměvné. Jsou to spíše taková gesta,“ tvrdí Irena Mašíková z Písku.

A co kdyby se našlo dost těch, kteří by kolo začali v práci využívat, nestrhli by k tomu i ostatní? „Tomu nevěřím,“ dodává Mašíková.

V praxi však městům využití kol pro pracovníky své ovoce přináší – finanční úspory, lepší mobilitu i fyzickou kondici zaměstnanců.

Dobrá praxe

Jak uvedl týdeník Respekt – například v devítitisícových Semilech jen na dvou položkách – kurýrní službě a klasické poště ušetří město měsíčně jedenáct tisíc korun. Kola však používají i jiné odbory. Kolik celkem při používání kol město ušetří ze svých finančních zdrojů, budou Semilští zjišťovat na konci roku.

„Chodím všude pěšky nebo jezdím i na kole. Nedovedu si ale představit třeba sociální pracovníky, kteří by na kole objížděli své klienty,“ říká Hana Rambousová, místostarostka Písku.

A dodává: „Město je ohromně velké, ale myslím si, že auto nikdo zbytečně nepoužívá. Aby si někdo vezl věci z Budovcovy ulice na Velké náměstí … to se neděje.“

Místostarostka Rambousová ale připouští, že kdyby padl návrh vybavit některé úředníky koly a po určité době by se prokázala úspora finančních prostředků, tak by jejich zavedení podporovala.

„Měli jsme poštovního poslíčka, ale neosvědčilo se to. Dopisy nedoručil a museli jsme je posílat znovu poštou s dvou až třídenním zpožděním a navíc platit znovu poštovné. Lepší zkušenost s tím měla menší města,“ tvrdí Zlatuše Hoffmanová, tajemnice MÚ Písek.

Městské policie

„Pro strážníky jsme měli dvě kola, ale neosvědčila se. Město není tak roztáhlé jako Hluboká, kde mají rozsáhlou chatovou oblast. V Písku je také velmi kopcovitý terén, který pro používání kol není úplně vhodný. Máme ale zdatné strážníky, kteří město stihnou projít,“ říká velitel městské policie v Písku Jan Liška.

Jinou zkušenost má velitel strážníků z Hluboké nad Vltavou Karel Hubinger, který tvrdí: „Pro pět strážníků využíváme tři kola pro Hlubokou, přilehlé obce a chatové osady. Městská policie byla na Hluboké zřízena před rokem a kola používáme od počátku.“

„Chodíme i pěšky, ale kola jsou rychlejší a mobilnější. Díky nim zvládneme obsáhnout větší prostor,“ pochvaluje si Hubinger.

V Písku slouží v současné době 24 strážníků. „V terénu máme většinou jednu pěší hlídku a jeden služební vůz, který projíždí celé město,“ upřesňuje Jan Liška.

„Pěší hlídka je sice pomalejší, ale zase toho více vidí. Nejde jen o trestněprávní jednání, ale i kontrolu mobiliáře města,“ vypočítává výhody pěších policistů Liška.

„Většina lidí to vnímá pozitivně, s úsměvem nám říkají, že se aspoň zapotíme. Kolem zámku a směrem na Týn je kopcovitý terén. Když řešíme více přestupků najednou, tak nám aspoň neujedou,“ dodává velitel hlubockých strážníků Karel Hubinger.

„Bylo by to zajímavé. Určitě by třeba policie ušetřila na benzinu, většinou městské policisty vidím v autě. Na kolech by se dostali všude a rychle,“ domnívá se Eliška Tylová z Písku.