Jak některým silnicím ve správě písecké pobočky Správy a údržby silnic České Budějovice, tak i silnicím v majetku obcí, prospěly svým mírným průběhem poslední dvě zimy. Potvrdil to i starosta obce Kovářov Pavel Hroch a ten ví, o čem mluví. Kovářov má totiž v majetku nejvíce silnic ze všech obcí v okrese. Činí to třicet sedm kilometrů obecních cest asfaltových a zhruba třináct kilometrů cest s jiným povrchem, tedy většinou prašných.

„Jako obec se samozřejmě musíme v zimních měsících starat o údržbu našich silnic a proto jsme třeba oproti předloňsku ušetřili díky teplé zimě dost peněz za posypy inertní, sůl a v neposlední řadě i za prohrnování sněhu. Můžeme si tak dovolit potom nějaké peníze směrovat jinam,“ řekl starosta Pavel Hroch.

Obec vyčleňuje každý rok ze svého rozpočtu celý milion korun jen na rekonstrukce vozovek. To je ale stále žalostně málo. V loňském roce to například znamenalo rekonstrukci jen 1200 metrů asfaltového povrchu.

„Obecní cesty jsou pro nás opravdu velkou zátěží, když uvážíte, že ten milion je deset procent ročního obecního rozpočtu a sedmdesát procent tvoří mandatorní výdaje, tedy poplatky, které obec zaplatit musí. Potřebujeme zrekonstruovat deset kilometrů vozovek, a to by při současném stavu trvalo příliš dlouho. Vlastně bychom mohli pak po letech zase začínat od začátku, a tak pořád dokola,“ uvedl starosta.

Proto se obec připojila k žádostem o dotace z Regionálního operačního programu, který mají společný jižní a západní Čechy. Pokud projekt dostane podporu, mohlo by to znamenat opravených právě těch velmi potřebných deset kilometrů.

Jak starosta Hroch potvrdil, za posledních pět let se ale na obecních cestách nestala žádná dopravní nehoda z důvodu jejich špatného povrchu. Řidiči přesně podle znění zákona o pozemních komunikacích přizpůsobují styl a rychlost jízdy povrchu vozovky.

„Tak mě někdy napadá, jestli by nebylo lepší nechat vozovky v takovém stavu, v jakém jsou,“ dodal se smíchem starosta Pavel Hroch.

Mírný průběh posledních dvou zim pomohl rovněž píseckým silničářům. Při rekonstrukci silnic druhé třídy ale někdy paradoxně narážejí na sice rozumné, ale zdržující požadavky obcí. Loni například měly být zrekonstruovány povrchy silnic v Záhoří a Albrechticích nad Vltavou.

V Záhoří je ale v katastrofálním stavu kanalizace a obec zoufale shání peníze na její opravu. Při té se ale bude překopávat silnice vedoucí přes obec, a tak by položení nového koberce byly vyhozené peníze. Pokud Záhoří dostane dotaci na kanalizaci, bude i nová silnice. Podobný problém je i v Albrechticích nad Vltavou. Tam radnice požádala silničáře rovněž o odklad až tu budou dohotovené chodníky.