„Ta bude ve tvaru zploštělého oválu, protože jsou tu problémy s místem. Netradiční tvar, který dostal pracovní název piškot, ale umožní bezpečný průjezd i těch nejdelších nákladních aut a autobusů. U klasického kruhu by totiž části těchto velkých vozidel ohrožovaly chodce,“ řekl vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Písku Michal Kovařík. Jak dále uvedl, v budoucnu se počítá ještě s kruhovými objezdy u bývalé Billy, na předměstí U Václava a na Putimské Vysoké. Poslední dvě křižovatky budou sloužit také jako točny pro autobusy městské hromadné dopravy.

„Problém je ale v penězích. Náklady na realizaci stavby se pohybují ve výši až dvacet milionů korun, a i když je třeba kruhový objezd u Družby majetkem Jihočeského kraje, samotnému městu zbývá zaplatit dost velké peníze za chodníky, osvětlení a další nezbytnosti. Přesto se budeme snažit tento druh křižovatek upřednostňovat kvůli zklidnění dopravy a větší bezpečnosti,“ dodal Michal Kovařík.

Jeho slova potvrdil řidič kamionové dopravy Zdeněk Řehoř, který jezdí Evropou už přes deset let.

„Hned za mimoúrovňovým křížením jsou kruhové objezdy pro bezpečnost silniční dopravy to nejlepší. Škoda, že jsme na to přišli u nás tak pozdě. V Anglii třeba nenajdete ani jednu křižovatku klasickou, tam jsou jen kruháče. I při jízdě vlevo tu tedy nemám pocit, že při odbočování něco opomenu,“ uvedl svoji zkušenost Zdeněk Řehoř.

Jinde na Písecku kruhové křižovatky nejsou, i když by byly velmi žádoucí. Dopravní nehody, ke kterým na nich dojde, by se daly za rok spočítat na prstech jedné ruky. V roce 2006 řešili policisté například jen čtyři případy. Jednoznačně se tento druh úrovňového dopravního křížení řadí mezi nejbezpečnější. To, že statistiky někdy uvádějí počet kolizí vyšší, způsobují nehody, které se stanou většinou na silnicích vedoucích k okruhu. Jedná se převážně o nárazy zezadu, tedy nedodržení bezpečné vzdálenosti a klasickou nepozornost řidičů.

„Mohu říci, že zbudováním kruhového objezdu se počet nehod v tom kterém místě jednoznačně snížil. Je to logické, protože kruhová křižovatka zpomaluje rychlost vozidel a tak, i když k nějakému střetu na ní dojde, má výrazně menší následky než střet na křižovatce klasické,“ řekl zástupce vedoucího dopravního inspektorátu v Písku David Hrach.

Jako příklad uvedl klasickou křižovatku v Letech. Z té už sanitky odvezly nejen těžce zraněné, ale také mrtvé lidi. I v samotném městě se pak výrazně zlepšila situace na křižovatce u hřebčince, které měla v klasické podobě na svědomí podle dopravních statistik rovněž mnoho těžce zraněných.
Od otevření kruhového objezdu je tady klid, i když se zde mnohonásobně zvýšila doprava vzhledem k otevření nových obchodů v této části města.
Vedení města ale například sklidilo kritiku ze strany některých občanů na údajně zbytečně vytvořený kruhový objezd U Kapličky, který tu nahradil klasickou křižovatku ve tvaru T.

„Rozhodně nepovažuji žádný kruhový objezd za zbytečný. V případě U Kapličky šlo spíše o bezpečnost chodců, kteří přecházejí ze sídliště do nemocnice. Silnice tu tvořila nepřehledný horizont a tím bylo tohle místo nebezpečné,“ dodal David Hrach.

 

V Písku by v budoucnu měly zlepšit dopravu další kruhové křižovatky.

1. U střediska Družba
2. Křižovatka u bývalé Billy
3. Putimská Vysoká
4. Sv. Václav