Včera se řada debat odvíjela na téma zdravotnictví a poplatky. „Máte dojem, že tyhle změny prospějí zdravotnictví?,“ položil spíše řečnickou otázku jeden z pacientů v čekárně písecké polikliniky. „Myslím si, že reforma je třeba. Ale poplatky, a ještě k tomu i za novorozence v nemocnici, to už přehnali,“ odpověděl si muž sám sobě. Jeho soused souhlasně přikyvoval.

Co lidem vadí

„Je to strašná šupárna. Zvlášť pro lidi, kteří čtyřicet let platili poctivě zdravotní pojištění, nechodili k doktoru a nevyužívali tuto službu. Teď na stará kolena bude platit, protože lékaře potřebuje. Tím se mu evidentně snižuje životní úroveň. Kdo tohle udělal, tedy pan Julínek, je lump prvního stupně. Dejte to tam tak, jak to říkám. Souhlasil bych jedině s tím, že když už nejím doma, tak bych stravu zaplatil v nemocnici,“ sdělil v čekárně u lékaře další pacient, Zdeněk Staněk z Protivína.

Pohotovost


První lednový den měli službu na zubní pohotovosti na písecké poliklinice manželé Hrbkovi. „Po dobu pondělní služby, za dvě a půl hodiny, přišlo do naší ordinace osm pacientů, kteří potřebovovali ošetřit. To je takový průměr, v porovnání s jinými službami,“ řekla Marie Hrbková. Jak dodala, s úhradou devadesátikorunového poplatku problém nebyl.„Lidé byli vstřícní a situaci chápali,“ konstatovala zubní lékařka Marie Hrbková.

V lékárnách

Pracovníci lékáren a také doktoři v ordinacích mají ten největší nápor za sebou. Před koncem roku se pacienti chtěli předzásobit. Všude byly plné čekárny a z lékárny si mnozí odnášeli plné tašky léků.
„Teď, téměř z devadesáti procent, to jsou antibiotika nebo léky proti kašli,“ uvedla včera majitelka lékárny U Orla Hana Krejčířová. Jak dodala, s poplatky za položky na receptu problémy nejsou. Lidé jsou dostatečně informováni a vědí o tom. Měli jsme strach, že se na nás budou zlobit, ale berou to s klidem. Vědí, že my za tyhle změny nemůžeme,“ říká Hana Krejčířová.
U pokladny si zákazníci mohou přečíst upozornění týkající se ceny uvedené na krabičce s léky. „Na změnu ceny, kterou způsobila vyšší DPH, je zpracován počítačový program. Není v lidských silách všechna balení opatřovat novou cenovkou. Každého na to při vydání léku upozorníme,“ podotkla majitelka lékárny.
Nejen U Orla, ale i v jiných lékárnách však mají obavy, zda jim pojišťovna proplatí za všechny vydané recepty. Někteří lékaři totiž pacientovi předepíší více než tři balení, která by maximálně měli vypsat na jeden předpis.
Jak jsme včera zjišťovali, nebyl nikdo, kdo by o nových poplatcích u lékaře nebo za recept v lékárně nevěděl. Lidé jsou prostřednictvím médií informováni dostatečně.

Celý systém je novinkou nejen pro pacienty, ale i pro zdravotníky. Zřejmě čas a praxe ukáže, jak bude vše fungovat.
Jak jsme slyšeli, hlavně staří lidé mají obavy, zda například v nemocnici budou s novým přístrojem, automatem na poplatky, umět zacházet. Jak se ukázalo, hned v počátku se toto zařízení u vchodu do nemocnice porouchalo.
„V takovém případě dostane pacient na oddělení stvrzenku a může částku uhradit v pokladně nemocnice v budově ředitelství, nebo třeba na poště. V nemocnici to ale má bez poplatku. V případě neuhrazení se občan dostane do seznamu dlužníků a může mít problémy při sjednávání nějaké půjčky či jiné finanční transakci,“ řekl ředitel nemocnice Miroslav Janovský.

Vážení čtenáři, zajímají nás vaše názory na nové změny ve zdravotnictví.

K tématu se můžete vyjádřitv sekciDISKUSE (viz. výše).