Jedenadvacet nákladních sypačů, osm traktorů v majetku písecké Správy a údržby silnic a desítky dalších s radlicemi nasmlouvaných u soukromníků, obcí a zemědělských družstev, jsou letos připraveny vyrazit na silnice okresu. Dohromady znamenají jednu vozovku dlouhou 745 kilometrů.

Z této trasy pak patří 131 kilometrů silnicím první třídy, na kterých musí podle zákona začít silničáři zmírňovat nepříznivý vliv počasí minimálně za tři hodiny od počátku sněžení. Na druhých a třetích třídách do šesti hodin a na vozovkách čtvrté třídy do dvanácti hodin.

„To je dáno zákonem a zdůrazňuji slovo zmírnit. Vliv sněhu a mrazu nedokáže úplně eliminovat nikdo. Při trvalém sněžení například jen opakovaně prohrnujeme, protože jakýkoli posyp by byl zbytečný. Když se na prohrnuté místo vrátíme, může už tady být opět několikacentimetrová vrstva sněhu. Bez ohleduplnosti a tolerance řidičů to prostě v zimě při nepříznivých povětrnostních podmínkách nejde,“ řekl ředitel písecké pobočky Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jaroslav Kozák.

Včasnost výjezdu techniky zajišťují meteorologické informace v různém předstihu. I tak se ale může stát, že se srážková fronta třeba někde neočekávaně zastaví.

„Horší jsou někdy poměrně velké rozdíly v samotném okrese. Proto nám hlásí stav silnic kromě našeho dispečera, který neustále okres projíždí, třeba i řidiči integrovaného záchraného systému,“ dodal ředitel Kozák.