Až pětadvacet nákladních aut často s přívěsy projede za hodinu po úzké silnici druhé třídy přes obec Paseky. Míří do Týna nad Vltavou, Temelína, nebo až Jindřichova Hradce. Po zavedení mýtného se jejich počet ještě zvýšil.

V některých místech vede komunikace sotva půl metru od zdí domů. Když se potkají dva tiráci, jeden musí couvat, protože se vedle sebe nevejdou. Chodci jsou v neustálém ohrožení, zdi praskají, v dopravní špičce je vesnice plná hluku a prachu.

Silnice se rozšířit nedá a jediným řešením je obchvat. Podle pamětníků byl v plánu již v roce 1932, dokonce je zakreslený ve starých mapách, ale realizace je v nedohlednu.

„Jsme z toho už zoufalí, píšeme na všechny strany, ale pomoc žádná,“ zlobí se starosta Václav Kostohryz a pokračuje: „Občané sepsali petici a adresovali ji Jihočeskému kraji. Stížností se zabývala rada kraje a odpověď nás příliš nepotěšila.“

Náměstek hejtmana Robin Schinko mimo jiné uvedl, že vzhledem k chybějící přípravné dokumentaci a předpokládané vysoké finanční náročnosti, nebyla tato akce zařazena mezi priority.

Obec se však nevzdává a za rychlejší realizaci obchvatu bude bojovat dál.

„Ověřoval jsem si, že Paseky mají již několik let zpracovaný územní plán, kde je obchvat zapracovaný. Domnívám se, že by tato akce tedy měla být zařazena v žebříčku krajem připravovaných akcí o něco výš,“ uvedl krajský radní za ODS Tomáš Franců.

Těžká nákladní auta však nejsou jediným problémem Pasek. V poslední době jsou to stále více motorkáři, pro které se silnice z Tálína na Týn nad Vltavou stala závodní dráhou. Je jen otázkou času, než se stane neštěstí. Tady by ale určitě rychle pomohly častější kontroly ze strany policie.