Podle průzkumu prý jezdí na českých silnicích bezmála půl milionu vozidel, u kterých je podezření, že pocházejí z trestné činnosti. Podle jiného průzkumu je prý s dovozem ojetin starších osmi let spojeno zvýšení automobilové kriminality.

„Dovoz starších vozidel chápu, protože ne každý si může nové auto dovolit. Nemohu se ale ztotožnit s tvrzením, že starší vozy jsou více spojeny s kriminální činností,“ řekl kriminalista Okresního ředitelství Policie ČR v Písku Karel Profant.

Mizí všechny

Jak dodal, je to sice smutné, ale kradou se vozidla všeho druhu a stáří. Rovněž sestavování vozidel z několika jiných není stářím nijak omezeno. Totálně zdemolované automobily se třeba dovážejí jen kvůli dokladům, se kterými vyjede na silnici úplně jiný vůz, sestavený třeba zrovna z kradených dílů. To jsou ale případy naopak vozidel novějších.

Náhradní díly

Trestná činnost se pak nabaluje na opravy aut z kradených náhradních dílů. V těchto případech jde o skupiny zlodějů, které se specializují na určité typy. V nedávné době to byla například na milevské straně okresu parta zaměřená na automobily značky Ford.

„Pravdou ale je, že u novějších vozidel se díky dokonalé evidenci i jednotlivých dílů ve výrobním podniku kradené náhradní součásti i celá vozidla snadněji dohledávají,“ dodal kriminalista.

Starších vozidel, která vykazují nějaký technický nedostatek, bývá při dopravně bezpečnostních akcích i běžných kontrolách odhaleno poměrně hodně.
„Že by se ale technický stav nějak výrazně podílel na nehodovosti, nemohu potvrdit. Za poslední rok si pamatuji jen jeden takový případ,“ řekl vedoucí dopravního inspektorátu Petr Dušek.

„Mnohem nebezpečnější jsou neukáznění a bezohlední řidiči v silných vozech,“ dodal šéf píseckých dopraváků.