Otevření koupaliště, ale i kauza, kdy měl podle České televize jeden z milevských radních přenášet v přímém přenosu informace z neveřejného jednání rady dalšímu člověku. Nejen to se do dneška událo od ustavujícího zasedání v Milevsku.

Deník požádal o zhodnocení úvodní čtvrtiny volebního období opozičního zastupitele Lubomíra Šrámka (TOP 09). „Stále vnímám velký problém s dopravou ve městě. Myslím si, že je to nejenom otázka technických opatření, ale zejména důslednosti kontrol a represe vůči nedodržování pravidel silničního provozu,“ říká osmačtyřicetiletý Šrámek, který pracuje jako tajemník Městského úřadu Tábor.

Jak byste zhodnotil rok od ustavujícího zasedání na milevské radnici?
Záleží z jakého úhlu pohledu daný rok hodnotíme. Vzhledem k napjaté finanční situaci veřejných rozpočtů jsou jistě obavy na místě. Vše se dá ale jistě rozumně řešit. Osobně mi však velice vadí zhoršená politická kultura a často velice dusná atmosféra na jednání zastupitelstva. Je to naprosto zbytečné. Často se snažíme uklidnit zbytečné emoce a nesmyslné výpady. TOP 09 si nehraje na rozdělení na koalici a opozici, ale snažíme se podporovat rozumné věci, které mají racionální základ a jsou dostatečně dobře zdůvodněné a připravené.

Co považujete za nejdůležitější událost, která se od voleb stala?
Z čistě našeho pohledu jsem rád, že se skvělá parta z předvolební kampaně nerozešla a že se členové a příznivci TOPky pravidelně i nadále schází. Již jsme založili i místní organizace. Pro další práci je to opravdu velice důležité. Ze širšího hlediska mě pak napadá asi samozřejmě otevření bazénů a jejich vysoká návštěvnost. Jsem rád, že se podařilo udržet současnou dopravní obslužnost a že sportovní oddíly v Milevsku fungují na výborné úrovni i v době problémů se sponzory. Radost mám i z úžasné proměny Píseckého předměstí.

Jednou z priorit ODS byla podle volebního programu modernizace autobusového nádraží. Splňuje nyní podle vás požadavky cestujících?
I my jsme se hlásili a hlásíme k řešení této části města, a to i z hlediska širšího rámce celého centra. Současný stav nádraží neodpovídá požadavkům cestujících a navíc je zbytečně předimenzované. Studie ČSAD Autobusy mi připadá řešená příliš z pohledu dopravce a ne z „městotvorného” pohledu a požadavku občanů. Rádi bychom obnovili jednání o vzhledu celé lokality.

Jak by tedy nádraží mělo vypadat?
Určitě by mělo mít redukovanou podobu, protože stání určených pro autobusy je zbytečně moc a prostor, který je zajímavý, je zbytečně autobusákem „zanesený“. Mně se osobně líbila poslední architektonická verze, který počítala s Lidlem. Tím by vznikla část nové ulice, vypadalo to moc pěkně. Něco takového by se nám líbilo.

Nedávno jsme s kolegou Procházkou diskutovali o tom, že už se neschází komise, která se měla zabývat celým územím centra města, od radnice až na autobusové nádraží, kde jsou další volné pozemky. Říkali jsme si, že by bylo dobré, kdyby se oživila diskuze a vzal nějaký architektonický návrh, třeba architekta Hlavína. Sezvali se lidé a udělalo se veřejné projednávání a z toho by se mohlo něco vymyslet, ale neděláme si iluzi, že by to bylo rychle na světě. Kdyby se během tohoto volebního období podařilo udělat studii, jak by nádraží mohlo vypadat, mohly by se postupně realizovat některé kroky.

Měla by být na nádraží čekárna pro cestující?
Nemyslím si, že by tam musela být centrální budova, ale nějaké zázemí by tam být mělo. Nemám u sebe počty, kolik autobusů na nádraží stojí a kolik jich delší dobu čeká na cestující. To je i třeba otázka budoucnosti, co dopravci plánují z hlediska dopravní obslužnosti. Dovedu si představit nějakou skromnější budovu, která by sloužila nejen pro cestující, ale byla by zároveň nákupním centrem pro občany.
ČSSD měla ve volebním programu to, že pozornost bude směřovat na posílení stability městských financí. Daří se to?
Výsledek hospodaření za rok 2011 ještě neznáme, ale myslím si, že se to zatím daří. Je to ale na úkor potřebných investičních akcí, na které prostě není dostatek prostředků. Nejvíc mě mrzí, že se více neinvestovalo v minulosti, když finanční možnosti byly na úplně jiné úrovni. Zde si myslím se dost zaspalo a již se to nedožene.

Může kauza týkající se údajného odposlechu neveřejného jednání rady města ohrozit fungování koalice, když v radě jsou jen zástupci ČSSD a ODS?
Neznám detaily kauzy, ale na jednání rady města musí mít tato událost určitě značný vliv. V atmosféře nedůvěry dvou partnerů se těžko pracuje.Velký vliv to má i na celé město. Funguje neuvěřitelná šuškanda a lidová tvořivost. Možná je čas, aby v radě byli i zástupci jiných politických subjektů, kteří by toto napětí rozvolnili.

Myslíte si, že by ČSSD a ODS byly ochotné přepustit místo v radě?
To nevím, to byl spíše hec, trochu výzva. Když se ve dvou špatně domlouvají, třeba by jim třetí pomohl. Já si pamatuji, že kdysi tady byla rada sestavená ze všech zástupců politických subjektů, co byly v zastupitelstvu, a fungovalo to. Proč by to nemohlo fungovat jako širší shoda i teď?
Co je podle vás nejpalčivějším problémem města Milevska
Stále vnímám velký problém s dopravou ve městě. Myslím si, že je to nejenom otázka technických opatření, ale zejména důslednosti kontrol a represe vůči nedodržování pravidel silničního provozu. Nad chováním některých řidičů zůstává rozum stát. Neexistuje žádný respekt k dodržování zákonů ani základní lidská tolerance.

Bude platit na řidiče změna zákona, kdy už strážníci při měření nemusí používat cedule, které řidiče varovaly, v jakém úseku městská policie měří? Budou ukázněnější?
To není o rychlosti, ale o tom, že si lidé postaví auto, kde chtějí, zastaví na zákazu zastavení, aby si mohli koupit noviny. Způsobuje to velké problémy, stejně jako zásobovací auta. Bylo by to třeba zredukovat, aby auta jezdila zásobovat mimo nejfrekventovanější hodiny. V jiných městech to mají zařízené tak, že zásobování je povolený vjezd jen v určitých hodinách.

Téměř na každém zasedání zastupitelstva vám pokládá dotazy týkající se volebního programu a uskutečněných akcí obyvatel města Josef Luxemburg. Vy mu pokaždé odpovídáte, že je něco jiného být ve vedení města a zastupitelem. Co byste uskutečnil, kdybyste byl starostou? O tuto funkci jste se na ustavujícím zasedání ucházel.

Stalo se to již tradicí, že tento občan všechna politická uskupení „zkouší“ z volebních programů. Snažím se vysvětlovat obecnou podstatu věci, že dnes je zde koalice, která má určité programové prohlášení dané koaliční smlouvou a snaží se tento program prosadit. Šance nás ostatních uskutečnit něco ze svých volebních programů je mizivá. Navíc pan Luxemburg kandidoval také ve volbách a sám moc dobře ví, zda se jeho straně daří či nedaří uskutečňovat něco z volebního programu. Je samozřejmě faktem, že existuje i dost věcí, které jsou pro všechny politické subjekty společné. 
Pozici starosty jsme chtěli při povolebních vyjednáváních i z důvodu jakéhosi vyvážení dvou silných politických subjektů z obou stran politického spektra - ČSSD a ODS. Šlo nám hlavně o zlepšení pracovní atmosféry na zastupitelstvu a na radnici, zlepšení vztahu občan - politik, zvýšení průhlednosti všech kroků radnice a informovanosti občanů a podporu milevských firem a podnikatelů. Nabízel jsem zejména své dlouholeté zkušenosti z veřejné správy a schopnosti jednání a dohody bez prosazování subjektivních zájmů.