V dnešní době pošta proudí po území našeho státu pomocí vlaků, osobních i nákladních automobilů, jakkoliv čím dál víc získává oblibu pošta elektronická. V dobách našich předků, kdy automobily byly vzácností, si však tehdejší pošťáci zejména na venkově museli poradit jinak.

V polovině prosince roku 1912 byla zavedena jízdní pošta mezi Kostelcem nad Vltavou a Milevskem. Poštovní vůz jezdil vždy každý den ráno v sedm hodin z Kostelce a dorazil do Milevska o deváté. Naopak z Milevska pak vyjel denně vždy ve 12 hodin a do Kostelce dorazil úderem druhé hodiny odpolední.

Posláním poštovního vozu bylo nejen přivézt poštu, ale i případné cestující. C. k. poštovní ředitelství v Praze dále vyšlo vstříc přání obyvatelstva okolo Kostelce a Orlíka, aby totiž ponechalo v platnosti spojení těchto dvou míst pomocí pěšího posla. Posel tedy měl vyjít každý den z Kostelce v jednu hodinu odpoledne a do Vorlíka, jak se tehdy říkalo, měl dorazit po půl druhé. Naopak z Orlíku měl nazpět vyrazit ve 14.45 hodin a do Kostelce měl dorazit o půl čtvrté. Nesmíme zapomenout, že Žďákovský most tehdy ještě nestál, a tak doprava přes řeku nebyla tak snadná jako dnes.

Pomocí poštovního dostavníku a pěších poslů se docílilo, že dopisy, které přinesli přespolní poslové z okolních obcí nebo byly podány přímo na poště, byly expedovány pryč ještě téhož dne a nezůstávaly ležet na poště po celý příští den.

Vladimír Šindelář, Milevské muzeum