Setkání se zúčastnili vyučující němčiny z okolních gymnázií, základních a středních škol. Kromě vzájemné výměny zkušeností a metod výuky si sami pod vedením iniciátorů vyzkoušeli průběh netradiční vyučovací hodiny a její dopad na vnímání cizího jazyka očima dětí. Infinitivy a časování sloves, skloňování podstatných jmen i předložky lze díky zajímavým metodám předávat hravou formou a nenásilně tím tak žákům rozšiřovat slovní zásobu a upevňovat gramatická pravidla.

Své nadšení neskrývala jedna ze zúčastněných, Mgr. Soňa Kabelová ze Střední pedagogické školy Prachatice, která němčinu na škole vyučuje již 19 let: „Na chvíli jsem se vžila do role studenta a na výuku se dívala z opačné strany, z té druhé než z katedry. Odnáším si několik nových nápadů a inspirací, které chci zařadit do své výuky. S některými přítomnými pedagogy se profesně již znám, většinu z nich jsem ale poznala až na tomto setkání. Pro mou práci němčinářky jsou nové kontakty ohromným přínosem.“

Sama iniciátorka setkání Mgr. Hauserová celou akci komentuje takto: „K uskutečnění setkání mě vedla především potřeba se seznámit, sdílet zkušenosti a postřehy s jinými učiteli. Jsme vlastně na stejné lodi a všichni se denně potýkáme s obdobnými situacemi. Budu ráda, když naše setkání vzbudí chuť i potřebu se dále setkávat a povede k prosíťování učitelů a učitelek německého jazyka v nejbližším okolí.“

Do ZŠ Záhoří dojíždí pravidelně německý učitel Marcus Reinert, aby společně s paní učitelkou Mgr. Drahoslavou Hauserovou vedl párovou výuku němčiny pro žáky druhého stupně. Díky kreativnímu přístupu a tzv. divadelní pedagogice rozvíjí v žácích jazykové kompetence.

Hodiny němčiny se pod jejich vedením pak mění v pomyslná divadelní pódia, tělocvičny, vědecká pracoviště, ruční dílny apod. podle toho, jaké formy pohybu a jaký druh vyjádření jsou právě zařazeny. Často se aktivity provádějí v kruhu, žáci pracují s pohlednicemi, klubíčkem vlny, barevnými papírky, obrázky a dalšími pomůckami, které pomohou situaci lépe znázornit, podnítit nápady, vzbudit více fantazie.

Nutnou součástí je pečlivá příprava na každou vyučovací hodinu. Přitažlivost hodin němčiny je podpořená rozmanitými pomůckami, nedílnou potřebou je používání interaktivní tabule či přehrávače hudby a videa.

Párové výuky s německým pedagogem by se neobešly bez aktivní podpory ředitelky základní školy v Záhoří Mgr. Markéty Bajerové. Ta se k celé věci staví velice vstřícně, což dokazovala i její přítomnost na setkání učitelů.

Marcus Reinert je vyškolený divadelní pedagog s bohatými zkušenostmi ve vedení divadelních projektů v síti Čojč, kde je členem již od roku 2008. Vystudoval učitelství pro 2. stupeň ZŠ na výuku předmětu dějepis, hudba a němčina jako rodilý i cizí jazyk.

Na setkání dále ještě Marcus Reinert představil divadelní projekt “Schwanenmostek”, kterého se v červenci 2018 na území Západočeského kraje a Bavorska zúčastní 8 českých a 8 německých studentů z výše jmenované příhraniční oblasti a společně stráví 7 dní. Stěžejním tématem projektu bude společný život Němců a Čechů, křesťanů a židů na území blízko hranic až do roku 1938, konkrétně v zapomenuté vesničce Schwanenbrückl / Mostek. Na konci pobytu vznikne divadelní představení, které vytvoří sami účastníci projektu na základě vlastních podnětů a nápadů. Představení bude veřejné a uskuteční se přímo v místě bývalé vesnice. Projekt se koná pod vedením Marcuse Reinerta a dalších 2 českých vedoucích, kteří jsou aktivními členy divadelního spolku Čojč – divadelní sítě v Čechách a Bavorsku.
Pod vedením Mgr. Hauserové se mladí lidé z Čech a Bavorska v letošním říjnu setkají v Chamu na dalším 4-denním projektu “Kommunikatze”. Zde se dostanou Češi hravou formou k němčině a Němci k češtině.
Oba projekty jsou podporovány Evropskou unií a jsou financovány Ministerstvem pro místní rozvoj  a Koordinačním centrem česko-německých výměn mládeže TANDEM.

Jitka Eliášková