Letošní ročník se koná právě v tomto týdnu a tradičně se ho  účastní také deset žáků ze SPŠ a VOŠ Písek, která je fakultní školou FEL ČVUT.  „Spolupráce s fakultou je výborná po všech stránkách. Žáci mají v Temešváru vše hrazené pořadatelem, ubytování   i stravu. Pobyty si moc chválí, navazují kontakty s žáky jiných škol a mohou porovnávat, jak to funguje u nich. Také se seznamují s vysokoškolskými profesory. Program bývá zaměřený na matematiku, fyziku, psaní odborných textů, ale  je tam i astronomie a sportovní aktivity," vysvětlil ředitel SPŠ a VOŠ Písek Jiří Uhlík.

Dodal, že kromě rozšiřování vzdělávání žáků v Temešváru pořádá fakulta v Praze také dvou až třídenní setkání s odbornými přednáškami pro učitele středních škol. Z písecké školy se jich účastní většinou dva učitelé.

Díky dobrým základům se pak absolventi písecké průmyslové školy hlásí většinou ke studiu na ČVUT Praha a na Západočeskou univerzitu do Plzně.

Výbornou spolupráci potvrdil i organizátor z katedry fyziky FEL Vítězslav Kříha. „Zástupci SPŠ a VOŠ Písek projevili sami zájem při pořádání prvních Jarních škol mladých autorů. Další příjemný zájem písecké průmyslové školy byl o Vánoce s fyzikou, které pořádáme na fakultě v době adventu," vysvětlil Vítězslav Kříha. Vánoce s fyzikou představují   přednášky uzpůsobené pro středoškoláky, demonstrace fyzikálních experimentů a následují prohlídky laboratoří. „Zažili jsme i takový zájem o akci, že přijely celé dvě třídy autobusem.  A když už všichni vážili cestu, připravili jsme pro ně celodenní program z aktivit, které byly původně určené pro pražské žáky v rámci projektu Otevřené fyzikální laboratoře," přiblížil práci se středoškoláky z regionu Vítězslav Kříha.

Do Temešváru jezdí z Karlovarska s žáky SPŠ Ostrov učitel Vlastimil Sachl. „Žáci si tu mohou vyzkoušet něco jiného,  na co u nás ve škole nemáme prostředky a ani čas. Zkouší si, jaké je to pracovat na složitější úloze. Motivuje je i to, že vidí, jak vypadají vysokoškolští učitelé, že jsou to normální lidé. A nemají pak strach z vysoké školy. Spolupráce s FEL se nám vrací v podobě úspěchů ve středoškolské odborné činnosti," konstatoval Vlastimil Sachl.

Jedním z přínosů jarních škol je i to, že se žáci stávají odborníky v běžné komunikaci ve své populaci. Dokážou si totiž zpracovat informace, které si sami vytvářejí – zvukový záznam, videa a fotografie – v podobě, která má vypovídající i uměleckou hodnotu. „Zjistí také, že se vyplatí věnovat svým výstupům větší péči, aby byly správně pochopeny ostatními. Jen tak jejich práce upoutá pozornost. Naučit se vážit si vlastního času je to, co každý z nás potřebuje," dodal Vítězslav Kříha.

Cílem je také zbavit mladé lidi obav z techniky a fyziky a představit jim jejich zajímavosti. „Jsou to stabilní a spolehlivé obory z hlediska uplatnění, pokud se jim člověk poctivě věnuje," konstatoval.