Mnohé obce a města sužuje kamionová doprava. Starostové proti tomu bojují. Ministrovi Antonínu Prachařovi adresovali dopis. Žádají v něm, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil zpoplatnění i silnic nižších tříd.

Jednou ze tří obcí Písecka, které se pod dopis podepsaly, byly vedle Sepekova a Mirovic Bernartice. „Vozidel tu jezdí opravdu hodně. Počet kamionů se výrazně zvýšil po uzavírce Žďákovského mostu. Nebezpečí to představuje hlavně pro děti, které musí cestou do školy přecházet," popisuje situaci obyvatel obce Zdeněk Souhrada.

Starosta Pavel Souhrada jeho slova potvrzuje. Problém se zatížením těžkou  dopravou vidí nejen v uzavírce Žďákovského mostu pro náklaďáky, ale také v nastavení systému mýtného. „To se vybírá na rychlostních komunikacích a dálnicích a 'jedničky' nejsou ošetřeny žádným mýtným. Dopravci celkem logicky, aby ušetřili, hledají levnější varianty dopravy. A to nám vadí," vysvětlil starosta Pavel Souhrada, proč se pod dopis  podepsal.  „Nic proti nákladní dopravě, ekonomiku potřebujeme. Když bude fungovat, budeme mít peníze i my obce," dodal.

K dopisu adresovanému ministerstvu dopravy se připojili také Mirovičtí. „Žádáme o zřízení mýtných bran, protože kamionová doprava je tu neúnosná. Peníze by se měly použít na opravy poničených domů a fasád," řekl starosta Mirovic Zdeněk Bárta.

Obce tedy vidí problém v současném mýtném systému, který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd.

„Hodně se mluví o možné ekonomické nevýhodnosti zpoplatnění silnic. Nikdo však nebere v potaz  škody, které dnes vznikají obyvatelům postižených obcí, ať jsou to znečištěné fasády, popraskané stěny či snížená hodnota nemovitostí, a dále obrovské škody na silnicích," upozornila Markéta Šugárková z Dopravní federace.

Podle Dopravní federace mají obce v tuto chvíli velice omezené možnosti, jak se bránit průjezdu kamionů. Naději tedy mnozí upínají právě na ministerstvo dopravy.  To připravuje výběr nového provozovatele mýtného systému po roce 2016.

„Z našeho pohledu je zcela zásadní nikoli to, kdo bude po roce 2016 mýtné od provozovatelů nákladních aut v České republice vybírat, ale jaký bude rozsah zpoplatněných komunikací," píše se v dopise adresovanému ministrovi dopravy.

Zpoplatnění i nižších silnic považují dopravci za špatné řešení. „Náklady by šly hodně nahoru. Myslím, že tento návrh starostů neprojde. Doufám v to. Doprava je pro obce i přínos. Řidiči v nich zastavují, aby natankovali a nakoupili," konstatoval  Michal Schwarz, jednatel pražské firmy MS Transport, která má malou pobočku v Písku.

Sedmdesát představitelů obcí, kteří se pod dopis podepsali, žádají, aby rozšíření výběru mýta od roku 2017 zahrnovalo jak všechny silnice první třídy, tak ty silnice druhé a třetí třídy, které společně vytipují kraje, obce a ministerstvo jako v současnosti problematické a ke zpoplatnění vhodné.

Dopis podepsali starostové a další představitelé napříč republikou.

Vyjádření ministerstva dopravy se Deníku nepodařilo získat.