Výslednou cenu tohoto majetku stanovil znalecký posudek na 3,31 miliardy korun. Vlakové zastávky už v majetku SŽDC jsou.

Budovy vlakových nádraží a jejich příslušenství se snažily České dráhy prodat už v minulosti, a to obcím. Důvodem byl fakt, že modernizací železničních tratí, které má ve správě SŽDC, došlo v červnu roku 2009 k tomu, že z menších vlakových nádraží zmizel personál – pokladní a výpravčí. Lístky si začali lidé kupovat přímo ve vlaku od průvodčích.

Od té doby až do roku 2010 byly budovy nádraží dokonce uzamčené. Například v Mirovicích si cestující stěžovali, že se nemají kam schovat před deštěm a mrazem a že nemohou používat toalety. Poté se vedení Mirovic, Čimelic 
a Vráže společně se zástupci Jihočeského kraje podařilo vyjednat zpřístupnění čekárny včetně toalet.

Bez každodenního pracovního režimu a údržby však začaly objekty chátrat. České dráhy je proto nabídly obcím na prodej. O odkoupení nádražních budov ale nemělo vedení obcí a měst zájem. Koupit je nechtělo například město Mirovice a lázeňská obec Vráž.

Důvodem byla stanovená cena, která se zástupcům města a obce jevila příliš vysoká, a také poloha budov, která nenabízela vhodné využití. Obě nádraží jsou stranou od centra. Podobně tomu bylo 
i v dalších případech. Proto Českým drahám nezbývalo, než se o majetek starat dál. Do kterých nádraží 
v posledních letech investovaly nejvíce?

„Na jihu Čech se České dráhy soustředily na opravy omítek, veřejných WC a vymalování čekáren. Největší proměnou prošla výpravní budova v Písku, kde je renovovaná čekárna, veřejné WC včetně střechy i přístřešku přilehlého k budově. Opravené přístřešky najdou cestující také v Putimi, vymalované čekárny jsou 
v Milevsku a Putimi. Ve stanici Milevsko bylo kompletně zrekonstruováno veřejné WC," vysvětlila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Pokladny a výpravčí zůstali zachováni ve stanici Písek město, Putim, Sepekov 
a Ražice. „Tam prodává 
v osobní pokladně jízdenky výpravčí jako externí prodejce. Ve stanici Protivín je zaměstnanec ČD," upřesnila Radka Pistoriusová.

Dodala, že od roku 2012 nebyla na Písecku uzavřena žádná osobní pokladna. Ve všech obsazených stanicích jsou otevřeny jak čekárny, tak i veřejná WC. „Úklid provádí buď zaměstnanci ČD, nebo externí firma. Po převodu budov není předpokládána žádná zásadní změna v provozu těchto služeb a úklidů," doplnila.

Služby, které České dráhy zajišťovaly do června roku 2009 na menších nádražích, se ale nevrátily. Pro stálé cestující to byl zlomový rok. Zhoršil se jim komfort cestování vlakem, protože se rok neměli kam schovat před deštěm a sněhem nebo kam si dojít na toaletu a kde uschovat zavazadla. I když byla nádraží v roce 2010 znovu otevřená, zůstala dál bez personálu. Podle Aleny Jannackové z Mirovic, která vlakem často cestuje, chybí lidem možnost poradit se s pokladní nebo uložit si kola, aby o ně nepřišli mezitím, kdy budou pryč. Čekárna je navíc v zimě vymrzlá a chybí tu splachovací toalety.
Kouzlo malebného nádraží s květinovou výzdobou je podle ní nenávratně pryč.

Starosta Čížové: Nádraží dělá naší obci ostudu

Čížová – Budova nádraží v Čížové patří státní organizaci Správa železniční dopravní cesty 
a pro cestující veřejnost je několik let uzavřená. V patře jsou dva byty, kde bydlí bývalí zaměstnanci Českých drah. 
V přízemí je uskladněna technologie nutná pro provoz na železnici.

Uzavřená je čekárna 
i WC. Lidé, kteří tu čekají na vlak, se v případě nepříznivého počasí nemají ani kam schovat.

„Je to ostuda i pro obec, když lidé, kteří cestují delší dobu a vystoupí právě 
v Čížové, si nemají kam dojít na záchod, ani se kde ohřát," zlobí se starosta Čížové Tomáš Korejs.

Budova má novou střechu, protože ta už byla v havarijním stavu, jinak se do ní neinvestovalo. Před lety se obec pokoušela objekt nádraží koupit, jednání se vlekla a k dohodě nedošlo. „Chtěli jsme v patře zachovat byty a v přízemí bychom provozovali čekárnu. Počítali jsme i s nějakou stálou expozicí, například k historickému vývoji tratě. Cestující by tak mohli využít čas, kdy čekají na vlak. Zůstalo jen u plánů," dodal starosta Čížové Tomáš Korejs. 

Strojvedoucí: Nejhezčí 
stanice je Písek město

Branice – Pavel Zeman z Branic je strojvedoucím Českých drah. Už 28 let. „Nejčastěji jezdím trasu Tábor – Ražice. Nejhezčí je stanice Písek město. Vypadá hezky. Je to barevně hezky sladěné," hodnotí Pavel Zeman. „Také se mi líbí klasická nádraží – Záhoří a Vlastec, která jsou v původním cihlovém stylu. Vypadají dobře, ale bohužel chátrají," dodává strojvedoucí.

A jaké nádraží si podle něj zasluhuje významnou investici? „Určitě Branice," odpoví bez váhání. „Je tam břízolit, to je vždycky strašné. Kdyby se nádraží dostalo do původního stavu a opravili ho, bylo by to dobré. To bude tím, že jsem patriot," poznamenává Pavel Zemen, který si všímá, že se občas podaří některé nádraží zrekonstruovat, ale obecně řečeno spíše chátrají.