„V ulici Pod Stadionem stojí více než rok nepojízdné auto, teď už nemá poznávací značku, takže je to vrak. Nikdo není schopen ho odstranit. Zabírá tu parkovací stání," vznesl připomínku před týdnem na zasedání milevských zastupitelů obyvatel města Josef Husa. Dodal, že o tom jednal dvakrát s městskou policií (MP).

Její ředitel Jan Krlín o problému ví. Podle něj vozidlo nemá registrační značky zhruba měsíc. „Do doby, kdy registrační značky mělo, nesplňovalo podmínky vraku," podotkl Jan Krlín.

Nyní se tedy už jedná o vrak a MP předala záležitost správci komunikace, tedy městu. 
  

V případě tohoto vraku je ale problém složitější a ukazuje se jako časově náročnější než obvykle. Jeho majitelka už zemřela a vozidlo podle informací Jana Krlína nezahrnul její syn do dědického řízení. Dědic tak nemá oprávnění s vozidlem nakládat. V první fázi je tak nutné znovu otevřít toto řízení.

Odstranění vraků vozidel je podle městské policie dlouhodobější úkol. Musí se sehnat majitel, který má zákonnou lhůtu ho odstranit. Pokud se majitele nepodaří dohledat, vozidlo se označí jako vrak a běží další lhůta, kdy má poté správce komunikace nárok vozidlo odstavit na svoji plochu.

Na území Písku bylo v loňském roce evidováno čtyřicet sedm autovraků. Podle velitele městských strážníků Jana Lišky je to velký problém, a to především proto, že odstranit vrak není jen tak. Zajistit by ho měl vlastník komunikace, což sice může být město nebo Jihočeský kraj, ale také soukromý vlastník. To je například případ dvou autovraků v Pražské ulici.

Strážníci každý vrak zaevidují a nějaký čas sledují. „Snažíme se zjistit vlastníka a apelovat na něj, aby ho odstranil. Pokud tak neučiní nebo se nám nepodaří ho dohledat, předáme věc na odbor dopravy a poté majiteli komunikace," vysvětlil Jan Liška klasický průběh.

Odbor dopravy coby silniční správní úřad umožní majiteli komunikace vrak odstranit, nicméně nakázat mu to nemůže. „V případě, že je majitelem město, využije možnosti a autovrak odstraní, ale pokud je to soukromá osoba, často naši výzvu ignoruje," uvedl vedoucí odboru dopravy MÚ Písek Michal Kovařík.

Zhruba sedmdesát až osmdesát procent autovraků se daří odstranit či přimět 
k tomu vlastníka, ale jsou 
i případy, kde se to ani po delší době nepovede. „Definice v zákoně o tom, co je vrak, je podle mého špatná. Dřív jsme využívali i čištění komunikací. Když majitel vozidlo neodvezl, nechali jsme ho odtáhnout a bylo to. Dneska ale musíme vůz vrátit na původní místo," poukázal Jan Liška na absurditu.

Obyvatelé Písku podle jeho slov na autovraky upozorňují, protože parkovacích míst je ve městě obecně málo, a tak řidičům vadí zbytečné zabírání dalších míst