Stavba tunelu a mostů u Českých Budějovic nebo pyrotechnický průzkum terénu tam, kde se zahájení stavby dálnice D3 teprve čeká. Takové jsou letošní plány na vznikající klíčové jihočeské komunikaci.
Průzkum s minohledačkami
Muži s minohledačkami budou vidět na Českokrumlovsku, kde se chystají úseky od Třebonína až po Dolní Dvořiště. Podle Jana Studeckého, tiskového mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR, je pyrotechnický průzkum nedílnou součástí přípravy dálničních staveb. „Jeho účelem je nalezení a zajištění nevybuchlé munice, která by se mohla v trase budoucí dálnice nacházet,“ říká Jan Studecký. Na Českokrumlovsku by taková věc nebyla ničím neobvyklým, z doby 2. světové války se zde nevybuchlá munice nachází poměrně pravidelně.

Pro úsek Třebonín – Kaplice nádraží letos ŘSD počítá s dokončením projektu a zahájením soutěže na výběr zhotovitele stavby. Na úseku Kaplice nádraží – Nažidla se chystá dokončení dokumen᠆tace pro stavební povolení. A podle Jana Studeckého budou probíhat přípravné práce – pyrotechnický průzkum, výkup pozemků, hydrogeolo᠆gický monitoring nebo kácení lesní a mimolesní zeleně. Na trase Nažidla – Dolní Dvo᠆řiště se připravují podklady pro podání žádosti o územní rozhodnutí nebo archeologický průzkum a geologický průzkum před stavbou.

Na obchvatu Českých Budějovic budou třeba pokračovat práce na tunelu Pohůrka. Pro budoucí tunel dlouhý 999,5 m se hloubí zářez v terénu, kde vznikne železobetonová konstrukce, která se následně zakryje zemí. U Vidova zase vzniká mostní estakáda, která překlene Malši.
Dálnice v úseku Úsilné – Třebonín se má otevírat v roce 2022.
Asfalt a beton
Vozovka dálnice na obchvatu Č. Budějovic je navržena jako asfaltobetonová o celkové tloušťce 640 mm. Asfaltobetonový kryt je navržen jako čtyřvrstvý o tloušťce 240 mm. Z velké části bude obklopena protihlukovými stěnami, u Hodějovic se dostane až sedm metrů pod úroveň ostatního terénu. Cena úseku Úsilné – Hodějovice (7,2 km) má činit 5,3 miliardy bez DPH.

Nad Malší u Vidova vznikne pro dálnici D3 mostní estakáda o délce 758,60 m a šířce přes 30 m, výška nad terénem až 9,48 m. Úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 km má stát 5,8 miliardy korun bez DPH. Zkušební provoz má začít v roce 2022.