Čtyřicet sedm let v neděli 27. dubna uplyne ode dne, kdy byl uveden do provozu  Žďákovský most, tehdy největší jednoobloukový ocelový most na světě. O jeho stavbě se začalo vážně uvažovat v roce 1941, současnou podobu však začal nabírat až začátkem padesátých let, kdy už bylo rozhodnuto i o výstavbě vodního díla Orlík. V roce 1957 stavba začala.

Žďákovský most je pojmenovaný podle vesničky Žďákov, která ležela téměř pod ním. „Přímo pod mostem stála žďákovská pila, která fungovala až do poslední chvíle, než se začala napouštět přehrada," popisuje Jiří Štrajt, starosta Orlíku nad Vltavou. Právě tady dostali lidé vystěhovaní ze Žďákova náhradní byty. Dnes už zde žijí pouze dva pamětníci, kteří sem přišli ze Žďákova.

Odmala bydlela ve Žďákově jednaosmdesátiletá Božena Šlemendová, která posledních zhruba padesát let žije v Orlíku nad Vltavou. Nikdy si tady ale úplně nezvykla. „Ve Žďákově bylo nádherně, byla to překrásná vesnice a všechnu tu nádheru potopili. Dodnes je mi to moc líto. U mostu jsem už hodně dlouho nebyla a ani tam nechci. Vidím ho, sevře se mi srdce a brečela bych," říká smutným hlasem Božena Šlemendová.

Bylo jí kolem třiceti, když se most stavěl. „Chodila jsem tam měřit, byla jsem přímo u stavby. Dělali tam hodně lidé z okolí – z Nevězic, Varvažova a tak. Šlo především o zednické práce a kácení lesů kolem. Pamatuji si, jako by to bylo dneska, jak koukaly špičky stromů z vody, a oni vzali pily a uřezávali je," vzpomíná seniorka.

Ve Žďákově byly kromě domků dva mlýny, pila, hotel a restaurace, ale také vaziště vorů nebo cihelna. „Byl tam silný průmysl, hodně lidí tam našlo práci," podotýká starosta Orlíku nad Vltavou.

Až do roku 1998 byl Žďákovský most v nepřetržitém provozu, nepotřeboval žádnou větší opravu. Tehdy se však objevily v mostu trhliny a provoz tu byl uzavřen. To znamenalo velké problémy s dopravou, a tak bylo třeba most co nejrychleji opravit. Tak se stalo a zhruba po dvou měsících byl provoz obnoven.

Od jara roku 2010 mají na most zákaz nákladní vozidla a už roky se čeká na rekonstrukci, kterou stále něco zdržuje.
Termín opravy je stále v nedohlednu a to i přesto, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhlásilo výběrové řízení už v roce 2012. Firma, která zde neuspěla, se však od té doby stále odvolává. Nejprve to bylo k Úřadu pro hospodářskou soutěž, který dal ale za pravdu ŘSD. Firma tedy žalovala úřad a soud zakázal ŘSD uzavřít smlouvu s dodavatelem.


Co přejete  Žďákovskému mostu k narozeninám?

Jiří Štrajt, starosta Orlíku nad Vltavou
Samozřejmě rekonstrukci a hlavně aby nám nespadl. To říkám s nadsázkou, ale jeho oprava už se protahuje neskutečně. Přál bych mu, aby se nejpozději k padesátinám rekonstrukce dočkal. Vždyť Žďákovský most je důležitou spojkou mezi dvěma břehy, nepostradatelnou stavbou a v podstatě jiná alternativa než most není. Kromě toho je důležitou technickou památkou, unikátem ve světě a je turisticky velice atraktivní, vlastně je to jeden z turistických cílů, které tady máme – zámek, orlická přehrada a most.

Vladimír Macoun, starosta Nerestců
Přál bych mu, aby tady stál ještě za dalších 47 let. Jestliže jsme totiž jednou udělali ten krok, že se postavila orlická přehrada, tak musíme řešit i dopravní obslužnost a nezavírat oči před tím, jak Žďákovský most vypadá. I kvůli tomu, že je už dost dlouho uzavřený pro kamiony, je tady šílený provoz. Vždyť jak dlouho to je, co se v Čimelicích opravovala silnice? A dneska už jsou tam zase vyjeté koleje a je to především kvůli kamionům.

Přál bych mostu, aby se to konečně přestalo protahovat a začalo se s rekonstrukcí. Nejdřív nebyly peníze, teď by i byly, ale zase jsou problémy s výběrovým řízením, to je pořád něco. Spoustu věcí je špatně vymyšlených, to bychom se takhle mohli odvolávat donekonečna.

Každopádně je Žďákovský most krásná stavba a byla by ho škola. Spousta lidí se tam zastaví, když tudy projíždí.

Pavel Hroch, starosta Kovářov

Co bych mostu popřál k výročí? Hlavně rekonstrukci, kterou potřebuje jako sůl. Aby se politici a firmy dohodli a jeho rekonstrukce mohla brzy začít, aby nám most sloužil dalších 47 let. Most je pro nás důležitý, bez něho se už dneska neobejdeme.


Víte, že . . .
-  délka mostu je 542,91 metru b hlavní oblouk o rozpětí 379,6 metru mezi pilíři (330 m mezi klouby) podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera a 100 m nad dnem řeky Vltavy b hmotnost oblouku je 3100 tun a hmotnost veškeré použité oceli pak 4116 tun
- Žďákovský most byl ve své době největší jednoobloukový most na světě
-  v roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů
-  ze Žďákovského mostu byly shazovány sudy s těly během takzvaných orlických vražd
-  stavba přišla na 71 milionů korun československých
-  společně s vesničkou Žďákov zaniklo kvůli stavbě orlické nádrže dalších 64 obcí, osad a samot na Písecku, Příbramsku a Českobudějovicku