Bouřlivá atmosféra se nesla v restauraci U Štálichů v Čížové v pondělí v podvečer. Prostory zcela zaplnili lidé, kterým vadí hluk z bezpilotních letadel společnosti Primoco UAV SE z Krašovic, jejíž generální ředitel Ladislav Semetkovský sem přijel s nimi diskutovat. Sám ale přiznal, že v Krašovicích bývá jen tři až čtyřikrát do měsíce.

Letiště v Krašovicích Vzniklo v roce 1948. Společnost Primoco UAV SE je zakoupila letos v únoru. Od té doby tu provozuje zkušební lety bezpilotních letounů s rozpětím 4,8 metru.

„Přál bych si, abychom byli dobrými sousedy,“ uvedl Ladislav Semetkovský. Přítomní se ale k jeho vyjádření stavěli nevěřícně. Jejich skepse pocházela už z písemné reakce Ladislava Semetkovského na petici, kterou podepsali. Jejich přímá zkušenost se totiž rozchází s údaji, které uváděl jak v reakci, tak i na setkání.

Přítomní uznali, že v posledních dnech se motory mírně ztišily, ale zato pronikavě pískají. I když je generální ředitel přesvědčoval, že se hluk snížil o 50 procent a budou se jej snažit snižovat dál, nepřesvědčil je.

Primoco UAV SE

Je česká společnost založená v roce 2015. Vyvinula bezpilotní letoun střední velikosti (rozpětí 4,8 m) schopný samostatně vzlétnout, přistát a realizovat desetihodinovou misi na vzdálenost 1500 km.

Z řad lidí zaznívaly argumenty: „S manželkou pracujeme na směny a po práci se nemůžeme vůbec vyspat.“ „Vůbec se přitom nedá být na zahradě.“ „Zničil jste nám kvalitu života ve stáří,“ uváděla paní, která mělav kalendáři zapsané časy včetně délky letů. Zaznělai připomínka, že jedno bezpilotní letadlo spadlo v průmyslové zóně. Vzhledem k tomu, že zatím v České republice nejsou stanovené žádné limity pro bezpilotní letadla, společnost Primoco UAV SE zákon neporušuje. Podle generálního ředitele Ladislava Semetkovského plánuje firma v Krašovicích rozšířit výrobu na 200 letounů ročně, kdy jedno letadlo musí mít nalétáno deset hodin předtím, než je na prodej. Chce zaměstnat jihočeské odborníky. Místní jsou ale při představě, že je bude obtěžovat ještě větší hluk, proti. Navíc se obávají případného pádu letadla. I když dostali příslib na snižování hluku motorů, zpřístupňování informací o letech a to, že lety budou v pracovní dny v době od 9 do 17 hodin, rozcházeli se po více než dvou hodinách se skeptickými názory.