„Ropa takto historicky zlevňuje nejen kvůli koronaviru, ale také z důvodu pokračující cenové války Saúdů s Rusy a částečně americkými břidličnými těžaři,“ vysvětlil hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda. Proto už několik týdnů klesají i průměrné ceny benzínu a nafty v Čechách. Tento týden spadly už pod 28 korun.

Ne pro každého dopravce je to ale dobrá zpráva – respektive je mnohem více trápí velké propady tržeb a objednávek na přepravu. Například u českobudějovického dopravního podniku ceny paliv tvoří jen desetinu nákladů. „Pokles cen nafty a benzínu nám v tomto ohledu určitě nepomáhá. Cena pohonných hmot představuje pouze zlomek nákladů na provoz MHD, tudíž mírný pokles ceny nafty nemůže pomoci zvládnout současný pokles tržeb,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Bláhová.

Ani pro řadu dopravních firem není informace o cenách ropy nyní moc zajímavá. „Z padesáti sedmi aut nám teď jezdí jedno. A když nemáte do čeho tankovat, tak je vám cena jedno. I kdyby stála nafta korunu, tak nám to nepomůže,“ řekl jednatel dopravní firmy Kůta servis František Kůta.

Ceny nafty a benzinu na jihu Čech.Zdroj: Deník

Hlavním problémem podle Františka Kůty jsou tvrdé vládní restrikce, které ničí ekonomiku, omezují výrobu a kvůli tomu klesá i počet objednávek na přepravu zboží. A zásoby levnější nafty si většina firem nemá jak vytvořit, protože často nedisponují skladovacími kapacitami.

V menších dopravních firmách tak může do měsíce hrozit propouštění a hrozit může třeba i v českobudějovickém dopravním podniku. „Záleží na tom, jak dlouho budou trvat omezení daná krizovým stavem. Je to ale, bohužel, pravděpodobné,“ řekla mluvčí podniku Barbora Bláhová.

Řidiči osobních aut oslovení na facebooku přitom nečekají, že by ceny vydržely nízko dlouho. „Myslím, že jakmile se vše vrátí do normálu, tak se zase zdraží,“ napsala Venda Faktorová. „To nevydrží dlouho a pak bude ropa tak drahá, že nebudeme jezdit nikam a budeme zase doma,“ řekla Marie Bednárová.

Pokles cen u jihočeských čerpacích stanic je očekáván i v příštím týdnu. Pumpaři zvolna snižují své marže, které jsou nyní až trojnásobné oproti běžnému stavu, ale konkurenční boj je donutí dál zlevňovat. Česko má totiž jednu z nejhustějších sítí čerpacích stanic v Evropě.

Pumpaři se přitom potýkají kromě nižších prodejů paliv, které klesly v průměru o třetinu, také s tím, že jim klesl výrazně i prodej doplňkového sortimentu. „Ve výsledku jsou tak zejména mnohé menší pumpy existenčně ohroženy. Pokud současný stav bude trvat delší dobu, nelze vyloučit krach značného množství benzínek,“ dodal závěrem ekonom Lukáš Kovanda.