Vila byla postavená v letech 1904–1905 a nachází se poblíž františkánského kláštera v Jindřichově Hradci. Tento objekt se dostal i do publikace Slavné vily Jihočeského kraje

Architektura stavby podle Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích (NPÚ) prozrazuje vliv Jana Kotěry, konkrétně jeho návrhu Okresního domu v Hradci Králové. „Vilu navrhl Kotěrův žák, tehdy začínající architekt Otakar Novotný, který se později proslavil především projektem pražské budovy Spolku výtvarných umělců Mánes,“ uvedl Jakub Drozda z NPÚ.

„Na budově vily dodnes najdeme autenticky dochované prvky, které kombinují anglickou vilovou architekturu se zdobnými kotěrovskými detaily jako jsou geometrické motivy, florální motivy nebo kombinace kontrastních povrchů,“ dodává Jakub Drozda.

Chátrající sýpka se stájí je součástí bývalého černínského takzvaného Nového Dvora v Jindřichově Hradci. Jedná se o unikátní hospodářskou stavbu z přelomu 18. a 19. století.
Památkové chráněná sýpka patřila kdysi Černínům. Je zatížena soudními spory

Na místě dnešní Ledererovy vily stával dům již v době baroka. Stavebníkem do současné doby dochované vily byl jindřichohradecký advokát, spisovatel a politik JUDr. Eduard Lederer. Projekt na přestavbu vily si objednal u Otakara Novotného, který v té době zastupoval v Jindřichově Hradci Jana Kotěru při jednáních o úpravách interiéru radnice.

Zdroj: Deník/Lenka Novotná

„Otakar Novotný dokončil plánovou dokumentaci k přestavbě domu 25. srpna 1904, některé detaily projektu byly ještě dále upraveny podle požadavků manželů Ledererových. Povolení ke stavbě bylo vydáno 16. září 1904. Stavbu prováděl stavitel Václav Reisner z Jindřichova Hradce. Povolení k užívání stavby bylo vydáno 16. září 1905. V době druhé světové války sloužila vila jako ubytovna Hitlerjugend, po válce se dům navrátil do rukou rodiny Ledererů," uvádí se v Památkovém katalogu.

Ten, kdo by se tento týden chtěl svézt vlakem, ať po široké nebo úzké trati, bude zklamaný. To není autobusové nádraží, ale skutečně vlakové. Vlevo autobus, který vozí cestující Českých drah a vpravo mikrobus JHMD.
Vlakové nádraží v Hradci o kuriozity nemá nouzi. Potkáte zde ponorku i dvojčata

Kvůli nedostatku financí prodala vilu rodina Ledererů roku 1949 státu. Vila postupně chátrala. V 90. letech 20. století se dostala do soukromého vlastnictví a opravdu prokoukla. Současný stav areálu vily včetně rozsáhlé zahrady s terasovou úpravou je výsledkem opravy z 90. let 20. století.