Po několika měsících relativního klidu se v Českých Budějovicích probral ze zimního spánku problém jezdců na koloběžkách a podobných vozítcích. Někteří bohužel opomíjejí dopravní předpisy a zbytečně tak ohrožují sebe i ostatní účastníky provozu.

V jihočeské metropoli lze vidět celou škálu prohřešků - jízdu na koloběžkách na chodnících, na elektrokoloběžkách jezdce, kterým nebylo ani 18 let (což v jihočeské metropoli firmy provozující elektrokoloběžky nedovolují, na jiných elektrokoloběžkách mohou jezdit i uživatelé mladší než 18 let) a třeba na rušné čtyřproudé komunikaci mezi kamiony na elektrokoloběžce dokonce dvojici na jednom stroji. Nebo dospělého, jak na elektroskejtu jede Lannovou třídou v objetí s dítětem.

Nehody, které způsobí jezdci na elektrokoloběžkách přitom mohou být i velmi vážné. Stroje jezdí i vysokou rychlostí a mají relativně velkou váhu. V červnu například v jihočeské metropoli uživatelé elektrokoloběžek byli účastníky dvou dopravních nehod se zraněním, jak již Deník informoval. Policie ČR nyní hledá svědky karambolů.

Hříšníci na fotografiích

Podle obrazových materiálů poskytnutých Policií ČR (ve fotogalerii Deníku) se zřejmě jednalo o jezdce na sdílených elektrokoloběžkách Bolt, kteří asi nebyli ani zletilí, a navíc jeli ve dvou. To zakazují i pravidla užívání strojů, jak je nastavila samotná firma. Podle jihočeského policejního mluvčího Milana Bajcury byl bohužel při jedné z nehod těžce zraněn chodec. Dvě dívky, které se zase střetly s cyklistkou poblíž Čéčovy ulice, ani nenahlásily nehodu a z místa odjely. "Dopravní policisté v posledních týdnech vyšetřují zvýšený počet obdobných nehod," upozorňuje Milan Bajcura.

Budova sportovní haly v Českých Budějovicích. Ilustrační foto.
V Budějovicích u Sportovky postaví parkovací dům pro auta i kola

Podle Davida Štýfala, tiskového mluvčího Městské policie České Budějovice, už od začátku roku do dubna vykonali strážníci dva tisíce kontrol cyklistů. "Teď už to bude přes tři tisíce určitě," dodal David Štýfal s tím, že problému se už nyní městská policie věnuje maximálně. Strážníci při těchto kontrolách věnují pozornost nejen cyklistům, ale i jezdcům na koloběžkách všech druhů, sdílených i soukromých. Předpisy totiž porušují i jezdci, kteří využívají své soukromé koloběžky.

"Nemají přilby, jezdí po chodníku," vyjmenovává David Štýfal hlavní prohřešky a přitom dodává, že mnozí jezdci si ani neuvědomují, jaké mají na koloběžce povinnosti. "Spousta lidí ani neví, že nejsou chodcem, ale cyklistou," upozorňuje David Štýfal. Neznalost zákona ovšem neomlouvá. Podobných nehod, jako jsou ty, k nimž nyní policisté hledají svědky, ale může v příštích týdnech přibývat. "Všeobecně, s pěkným počasím, lidé vyrazí ven," říká David Štýfal.

Omezena rychlost v centru

Problémy se sdílenými elektrokoloběžkami, například ohledně míst, kde stojí, vedly už před časem v Českých Budějovicích k podepsání společného memoranda mezi městem a provozovateli. Stanovena byla mimo jiné i maximální rychlost strojů v centru města na 15 kilometrů v hodině a jiné zásady. Podle náměstka primátora Iva Moravce se zhruba před třemi týdny sešla pravidelná pracovní skupina, kde zaznělo, že se situace zlepšila a zásadní stížnosti nebyly zaznamenány. "Teď se nehod vyrojilo víc. Jsme s provozovateli v kontaktu," říká Ivo Moravec.

Náměstek primátora dodává že pokud by nadále docházelo k porušování předpisů nebo dohodnutého memoranda, může město sáhnout k omezením. I když za nehody nesou odpovědnost jezdci, kteří porušili pravidla, a ne provozovatel. Může třeba dojít k omezení počtu koloběžek, aby městská policie měla lepší možnost kontrolovat situaci. "Pokud nebudou reagovat kooperativně, můžeme také říci, že v Českých Budějovicích pro ně není místo," popisuje krajní možnost Ivo Moravec.

Viktor Vojtko.
Budějovický radní Viktor Vojtko nabídku na post ministra školství odmítl

Odpovědnost dospělých

Podle Lucie Krahulcové, která firmu Bolt zastupuje v Českých Budějovicích, se firma snaží nehodám a problémům maximálně předejít. "Vypůjčit si náš stroj lze až po dosažení plnoletosti, tudíž naše koloběžky dětem či náctiletým, kteří byli účastníky obou nehod, musely odemknout rodiče, starší sourozenci nebo kamarádi," upozorňuje Lucie Krahulcová na adresu posledních nehod.

"Je nám líto, že k nehodám došlo, bezpečnost provozu našich koloběžek je totiž naší hlavní prioritou. Proto naše uživatele opakovaně poučujeme o pravidlech bezpečného pohybu v městském provozu, včetně doporučení nosit helmu nebo povinnosti jezdit po cyklopruzích či krajnici," říká Lucie Krahulcová a dodává, že se také stále zavádí další bezpečnostní prvky a funkce strojů samotných. "Mezi ty nejnovější patří právě rozpoznávání jízdy ve dvou, která výrazně zvyšuje riziko nehody a je proto nepřípustná. Unikátní systém, o jehož patentovou ochranu jsme požádali, je založen na akcelerometru koloběžky, který vedle zrychlení stroje rozpozná také náhlé změny hmotnosti, které naznačují jízdu ve více lidech. V průběhu léta budou systémem vybaveny také stroje v Českých Budějovicích tak, aby na nich již nebylo možné jezdit ve dvou," uvedla Lucie Krahulcová.

Odhalení pamětní desky ve Zborově
Blízkému spolupracovníkovi operace Antropoid věnovali pamětní desku

Odmítnou opilce

"Další zajímavou inovací, kterou letos zavedeme v Česku, je test reakčních schopností, jehož účelem je vyhodnotit, zda-li je jezdec střízlivý. Testujeme také například systém prevence smykového brzdění, který rozpozná zablokování zadního kola stroje," připojila Lucie Krahulcová.

Sdílených elektrokoloběžek je nyní ve městě k zapůjčení několik set. Město chce řešit například i způsob parkování. Nyní lokalitu parkovacího místa určuje elektronický systém, ale záleží na uživateli, jak potom konkrétně stroj umístí. Aby se omezilo třeba nevhodné stání napříč chodníkem, měly by už během léta vyznačit správný způsob odstavení samolepky.