„Pro naše klienty je to většinou vůbec první zkušenost s prací mimo naše zařízení. A je to opravdu práce se vším všudy, se všemi povinnostmi, co k tomu patří," uvádí sociální pracovnice Denního a týdenního stacionáře Duha Písek Klára Bečvářová. V kavárně pracují tři klienti Duhy plus další tři handicapovaní zaměstnanci.

Kavárna Pontes funguje od začátku června a zatím jsou zkušenosti s ní a ohlasy vesměs pozitivní. Zaměstnankyně Ludmila Říhová je tady moc spokojená, je to její první pracovní příležitost. „Líbí se mi tady, máme skvělé vedoucí, zákazníci jsou milí. Nejvíc mě to baví v kuchyni," říká.

Směny jsou rozdělené tak, že je vždycky někdo v kuchyni a někdo takzvaně na place. „Každý si najde, co mu vyhovuje a co mu jde. Máme tady například klienta Pavla, který neumí mluvit. U něj jsme zpočátku předpokládali, že bude pouze v kuchyni, ale nakonec se ukázalo, že je schopen se s lidmi domluvit a poradí si i na place," vypráví Klára Bečvářová.

Rozdílné reakce byly podle vedoucí přímé péče písecké Duhy Jindry Prokopcové u rodičů klientů. „Někteří byli nadšení, že se jejich děti mohou uplatnit, ale někteří se k tomu stavěli odmítavě," zmiňuje.

Duha se snažila shánět pro své klienty zaměstnání už dřív přes klasické zaměstnance, ale bohužel nikde neuspěla. „Trh je nastavený hlavně na výkon, na tom jsme vždycky narazili," doplňuje Prokopcová.

Zaměstnanci chodí do práce na poloviční úvazek, tedy na čtyři hodiny. I to je pro ně dost namáhavé, jelikož nebyli zvyklí na žádné pracovní povinnosti. „Mám dost co dělat, abych všechno stíhal, ale zase se nenudím. Ze začátku jsem moc nevěděl, co mám dělat, ale teď už jsem se do toho docela dostal a je to fajn," říká zaměstnanec Jiří Veselý, pro kterého je tohle také první pracovní zkušenost se vším všudy.

Celý prostor kavárny je bezbariérový jak pro hosty tak pro personál.