Na jaře se začnou mimo jiné modernizovat již zprovozněné úseky, které bezprostředně navazují na nově budovanou část. Konkrétně se jedná o úseky Nová Hospoda – Krašovice s délkou 3,5 km a Skalka – Háje s délkou 4,8 km. V těchto místech je třeba v jarních měsících počítat s dopravním omezením. Jak vysvětlila mluvčí Via Salis Daniela Pedret, bude se tu pokládat nová vozovka. „Po dobu výměny asfaltu bude vždy provoz sveden do jedné části dálnice,“ zmínila.

Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis, za kterým stojí francouzské společnosti VINCI Highways a Merdidam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Všechny stavební práce provádějí společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS pod vedením její společnosti DIVia stavební.

Zdroj: Lucie Kotrbová

V průběhu prvního pololetí se budou postupně připravovat všechny vozovky, na které budou kromě podkladových vrstev ze štěrků a kamení položeny asfaltové vrstvy. „Finální, takzvané obrusné vrstvy, po kterých budou jezdit automobily, budeme pokládat až v létě, aby nebyly zatíženy nebo poškozeny stavební technikou,“ poznamenala Daniela Pedret s tím, že na jaře také začnou hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic. Bude se dělat kanalizace, kabeláž, elektrika, voda, toalety, čisticí stanice či položení vozovek a souběžně se v lokalitě začnou stavět dvě čerpací stanice Shell, jejichž součástí bude například občerstvení Burger King.

Trasa Severní spojky v Českých Budějovicích.
Severní spojka pomůže dopravě v Budějovicích. Ideálem je ale Severní tangenta

Začátkem stavební sezony se začnou budovat středové kanalizace a odvodnění, odstartuje i stavba portálů dopravního značení a instalace příkopových žlabovek. Zatímco v loňském roce vyrostla většina ze čtyřiceti mostních konstrukcí na trase do fáze hrubé stavby, letos na nich budou pokračovat další práce jako pokládka izolací, budou se klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí.

Mimořádně důležitou součást stavby představuje komplexní informační systém. „Proto již od startu stavební sezony začneme s pokládkou kabeláže, která se bude sbíhat v operačním středisku u křižovatky Lety,“ podotkla mluvčí s tím, že aktuálně je areál ve fázi hrubé stavby a do poloviny roku musí být budovy připraveny tak, aby v nich mohla být zahájena instalace kabelů a postupné zapojování a zprovozňování informačního systému. V sousedství střediska současně vyroste provozní budova pro dálniční policii.

Písek počítá pro rok 2024 s investicemi za 600 milionů korun.
Největší akce letošního roku? Domov pro seniory, D4 i železniční most přes Orlík

Kolem celé trasy D4, tedy v délce 32 kilometrů, se po obou stranách dálnice vyseje speciální obohacená směs, v níž je vedle tradiční trávy vysoký podíl lučních bylin a květin. „Složení směsi jsme konzultovali s odborníky tak, aby obsahovala jen rostliny, které jsou přirozené pro tuto oblast a podpoří rozvoj biodiverzity v této lokalitě,“ informovala Daniela Pedret.

Podzimní měsíce budou podle jejích slov věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice. V prosinci by pak mělo být zcela hotovo.