Dodal, že v rámci Jihočeského kraje chybí podniku v současné době čtyřicet až padesát řidičů. Mají zadané požadavky na úřadech práce a zveřejňují náborové inzeráty v tisku.

„Autobusovou dopravu máme zajištěnou díky důchodcům, kteří pracují na dohodu o pracovní činnosti a díky tomu, že naši řadoví pracovníci neodcházejí do starobního důchodu," vysvětlil Karel Holan.

Problém vidí i v tom, že mladí perspektivní pracovníci nemají zájem trávit  v práci víc času, než je pracovní doba. „Řidič autobusu vstává ráno první, aby rozvezl lidi do práce a jde spát jako poslední. Ráno jezdí tři až čtyři hodiny a odpoledne také a mezitím má volno. Navíc se jedná o velkou zodpovědnost za cestující. Přístup lidí je dnes jiný," doplnil Karel Holan.

Aby získali perspektivní řidiče, vycházejí lidem vstříc. Mladým uchazečům o práci poskytují půjčky na získání řidičského a profesního průkazu. Budoucí zaměstnanec se však musí společnosti zavázat ke splácení peněz z jeho budoucí výplaty. „Naše společnost asi před deseti až patnácti lety hradila našim budoucím zaměstnancům rozšíření nebo i získání řidičského průkazu z vlastních prostředků. Zaměstnanci se nám potom zavázali v pracovní smlouvě na určitou dobu k setrvání v pracovním poměru, většinou na pět let. Pokud odešli sami dříve, museli částku uhradit.  V té době ale byly ceny v autoškolách kolem pěti až sedmi tisíc korun za řidičský průkaz. Profesní průkaz nebyl tehdejší legislativou požadován. Dnešní náklady na získání řidičského průkazu na autobus a k němu potřebného profesního průkazu se pohybují v částkách kolem padesáti až sedmdesáti tisíc korun," upřesnil Karel Holan. Ten, kdo si chce profesní průkaz pořídit, musí počítat i s dalšími náklady na psychotesty a lékařskou prohlídku.

Dodal, že také vystavují uchazečům z úřadu práce potvrzení o rozjednaném zaměstnání, aby mohli jít na rekvalifikační kurz. „Vystavil jsem už asi šedesát potvrzení a po rekvalifikaci se nám vrátili asi jen tři. Většinou odcházejí pracovat do Německa a Rakouska, kde také řidiči chybí, ale zatím není žádná možnost, jak jim v tom zabránit," uzavřel Karel Holan.

Nedostatkem řidičů v soukromé firmě netrpí, umí je dobře zaplatit

Hrejkovice – Důvodem časté migrace řidičů v nákladní dopravě bývá především výše platu. To se však netýká hrejkovické rodinné společnosti Hřebík H+H, jejíž začátky sahají do roku 1992. V současné době zaměstnává 25 řidičů, jejichž plat se pohybuje od 45 do 60 tisíc korun měsíčně. 

„Z devadesáti procent jezdíme do zahraničí a pro zahraniční firmy. Díky tomu, že si u nás řidiči vydělají lepší peníze než jinde, nemáme jich nedostatek, ale můžeme si vybírat," vysvětlil ředitel rodinné společnosti Dušan Hřebík. V současné době mají spolehlivý tým lidí, se kterým jsou spokojení. Trvalo ale asi rok a půl, než se ustálil.  Ne všichni řidiči  kamionů, kteří se pohybují na silnicích, jsou podle Dušana Hřebíka stejní. Těch dobrých je málo.

Dobrá mzda záleží nejvíc na zakázkách, jaké se podaří zajistit. Platy řidičů nákladní dopravy v Čechách se podle Dušana Hřebíka často pohybují kolem osmnácti až dvaceti tisíc korun čistého. Přitom když jedou řidiči delší trasy, nejsou stejně s rodinou doma. Proto mnozí jezdí raději do Německa, kde si více vydělají. Není to pro ně velký časový rozdíl, ale finanční přínos pro rodinu je znát.